اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت حرفه ای

 اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت با تحلیلی بر کتب روانشناسی رنگهای پنتون، رنگها برای زندگی بهتر اثر مری لامبرت، هارمونی رنگها اثر تینا ساتن و کتاب مدریریت رنگ برای طراحان دیجیتال از انتشارات For.Dummies نگاشته شده است.

 
اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت با طراحی دیجیتال و یا حتی طراحی کلاسیک تفاوت چندانی ندارد. اصولا برای انتخاب رنگ در طراحی سه کتاب مرجع Color the Dreams و The Psychology و Word and Image هر سه نوشته Carl Jung روانشناس سوئدی مورد استناد قرار میگیرد. یونگ یکی از روانشناسانی بود که برای اولین بار از رنگ برای پی بردن به عواطف و احساسات و رنج های آدمی استفاده کرد.
 
نکته ای که استفاده از رنگها در طراحی سایت را با طراحی روی کاغذ متمایز میکند. تفاوت رنگ و نور است. در طراحی دیجیتال و طراحی وب ما از سه نور قرمز، سبز، زرد برای ایجاد تصاویر استفاده می کنیم. هرکدام از این سه نورها 255 شیب رنگی در اختیار ما قرار میدهد که عملا بیش از شانزده میلیون رنگ مختلف برای طراحی در اختیار ما قرار می گیرد.
 
برخی از شیب رنگ ها برای چشم انسان قابل تمایز نیست.
 
اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت
برای طراحی سایت میتوان از رنگهای مکمل، رنگهای مشابه و... استفاده کرد. همانطور که گفتیم رنگ با نور متفاوت است. هنگامیکه صحبت از رنگ های مکمل، مشابه و مانند آن میشود منظور ما ارتباط رنگ ها در دایره رنگ است. دایره رنگ دایره ای است که ابتدا با سه رنگ اصلی آبی، زرد، قرمز در سه قسمت مساوی پر میشود. سپس با ترکیب این سه رنگ حاشیه بین رنگ ها را پر می کنند. ترکیب دو رنگ کنارهم در دایره رنگ و ایجاد رنگ جدید میتواند تا بینهایت ادامه یابد.
 
 
برای انتخاب رنگ مناسب در قسمت های مختلف سایت، ابزارهای انتخاب رنگ آنلاین را نیز میتوان استفاده کرد. از میان ابزار های آنلاین موجود ابزار Color Wheel از مجموعه ابزارهای شرکت ادوبی خالق فتوشاپ یکی از بهترین ها است. این ابزار در آدرس https://color.adobe.com/create/color-wheel/ بصورت یک ابزار آنلاین رایگان در دسترس است. با کمک این ابزار میتوان برای قسمت های مختلف سایت انتخاب رنگ را انجام داد.
 
 
اصولا با هر روشی که بخواهید رنگ های سایت را انتخاب کنید. باید ابتدا یک رنگ یا تم اصلی برای سایت خود در نظر بگیرید. رنگ های مانند آبی برای سایت های آموزشی و دولتی، رنگ های سبز برای سایت های مرتبط با طبیعت و کودکان، رنگ بنفش برای سایت های خدماتی و رنگ صورتی برای سایت های فروش محصولات آرایشی زنانه بصورت پیش فرض توسط اغلب افراد رعایت میشوند.
 
هنگامیکه مشتری به شما مراجعه میکند و از قبل رنگ سازمانی خود را انتخاب کرده است. شما دیگر نمیتوانید براساس الگوی فوق رنگ ها را انتخاب کنید. اگر رنگ سازمانی شرکتی با رنگ های از پیش تعیین شده تفاوت داشت شما باید با کمک رنگ های مشابه و مکمل ترکیب رنگ سایت را به سمتی ببرید که حس خوبی به مشتری القاء کند.
 
مثال: شرکتی در حوزه انرژی با فیلد کاری استخراج گاز طبیعی و فراوری و فروش آن به شما مراجعه میکند و رنگ سازمانی خود را زرد اعلام میکند. این شرکت از قبل کارت ویزیت و سایر ملزومات اداری را براساس این رنگ سازمانی خریداری کرده است و امکان تغییر رنگ سازمانی خود را ندارد. در این حالت شما میتوانید با استفاده از رنگ هایی مانند آبی و مشکی بعنوان رنگ مکمل و از رنگ نارنجی بعنوان رنگ مشابه زرد در طراحی استفاده کنید. ترکیب این چهار رنگ میتواند سایتی زیبا ایجاد کند.