تعريف بازاريابي اينترنتي | چگونه بازاريابي اينترنتي انجام دهيم

رجيس مک کنا

رجيس مک‌کنا همان بازاريابي است که اکثر روش‌هاي مارکتينگ با تکنولوژي را به جهان معرفي کرده و با شرکت‌هاي بزرگي همچون اپل، مايکروسافت، اينتل و … در زمينه مارکتينگ همکاري داشته است. تاثير کارهاي مک‌کنا باعث شده در جهان تجارت از او به عنوان بازارياب اسطوره‌اي ياد شود. استيو جابز خودش مستقيماً از او درخواست کرده که در بازاريابي اولين کامپيوتر شرکت اپل کمکشان کند. تعريف مک‌کنا از بازاريابي با شهرتش همخواني دارد. تعريفي جسورانه که به ما مي‌گويد هر کاري که مي‌کنيم بخشي از مارکتينگ ماست. اين يعني مارکتينگ به تحقيق، طراحي محصول، قيمت‌گذاري و تبليغات محدود نمي‌شود و کوچکترين مسائل کاري از جمله نحوه پاسخ دادن به تلفن و سرعت ما در حل مشکلات را شامل مي‌شود.

اينترنت يکي از بخش‌هاي اصلي انسان‌هاي امروزي شده است. اين روزها اکثر مردم وقت زيادي از زندگي خود را در اينترنت صرف مي‌کنند؛ براي همين است که مي‌گويم کم‌کم انسان‌ها اينترنت نشين مي‌شوند!
بازاريابي اينترنتي يکي از روش‌هاي بقا در اينترنت است. بازاريابي اينترنتي همان اصولي است که به ما کمک مي‌کند کسب درآمد کنيم، خود را به ديگران بشناسانيم و در اينترنت ديده شويم.
اين که بازاريابي اينترنتي چيست را در ادامه توضيح خواهيم داد ابتدا به دليل اهميت آن مي پردازيم ما انسان‌ها ابتدا در غار زندگي مي‌کرديم، بعدازآن به روستاها رفتيم، بعد شهرها را ساختيم و به زندگي در شهر روي آورديم، حالا هم مي‌خواهيم به زندگي در اينترنت مهاجرت کنيم!
همه چيز از معرفي اولين آيفون شروع شد!
بعد از آن هم ده‌ها و صدها مدل تلفن هوشمند را ديديم که با اپ‌ها و ويجت‌هاي آنلاينش ما را به شدت محتاج اينترنت کرد!
فيس بوک آمد و ارتباطاتمان را هم به دنياي مجازي برد!
گوگل کاري کرد که هر چه را بخواهيم بتوانيم از اينترنت پيدا کنيم!
و ضربه نهايي را هم که شرکت‌هاي خدمات اينترنت و خطوط موبايل زدند که دسترسي ما را به اينترنت پرسرعت بيشتر از قبل کردند و ما رفتيم تا در دنياي مجازي باشيم!

انواع بازاريابي اينترنتي

بازاريابي آنلاين 7 زير شاخه اساسي زير را شامل مي شود:

  • سئو (SEO) يا بهينه سازي براي موتورهاي جستجو
  • بازاريابي موتورهاي جستجو يا SEM
  • بازاريابي محتوايي
  • بازاريابي شبکه هاي اجتماعي
  • تبليغات کليکي يا PPC
  • بازاريابي وابسته يا همکاري در فروش (Affiliate Marketing)
  • بازاريابي ايميلي يا ايميل مارکتينگ



بازاريابي از طريق موتورهاي جستجو

اين استراتژي شامل دو روش بهينه‌سازي موتورهاي جستجو (Search Engine Optimization) (SEO) و بازاريابي موتورهاي جستجو (Search Engine Marketing) (SEM) مي‌شود. SEO فرآيند تنظيم وب‌سايت است تا هنگامي که مشتريان بالقوه کلمه‌ي مورد نظر خود را که منطبق با محصولات شما است وارد مي‌کنند، وب‌سايت شما در ليست موتور جستجو در رتبه‌هاي بالاتري قرار بگيرد. SEO رايگان است. اما SEM بازاريابي اينترنتيِ پولي است که مثلا براي هزينه‌ي پرداخت از طريق کليک (pay-per-click)، هنگامي که کاربر يکي از کلمات کليدي شما را در موتورهاي جستجو مثل گوگل وارد مي‌کند، تبليغ شما به نمايش درخواهد آمد. آمارهاي SEM مي‌تواند بازخوردهاي بسياري خوبي در خصوص اثربخشي تبليغ شما ارائه دهد، آمارهايي همچون نرخ کليک (click-through rate) (تعداد دفعات کليک بر روي تبليغ به ازاي تعداد دفعاتي که صفحه‌اي مشتمل بر تبليغ به نمايش درمي‌آيد).

پيتر دراکر يکي از تاثيرگذارترين افراد در شکل‌دهي اصول و اساس تجارت مدرن است. همانطور که ديديد، اين متخصص تجارت و بازاريابي نيز اين ايده را ترويج مي‌دهد که بازاريابي همه‌چيز است. البته او توضيحي کامل‌تر در اين زمينه به ما ارائه مي‌دهد. به علاوه، (به درستي) به ما مي‌گويد که بازاريابي با فروش فرق مي‌کند. در همين راستا، بد نيست ببينيم او در مورد هدف بازاريابي به ما چه مي‌گويد:

هدف بازاريابي اين است که مشتري را به خوبي بشناسد و بفهمد، تا به اين ترتيب بتواند محصولات و خدماتي را ارائه دهد که براي او مناسب باشند و خود به خود فروش بروند.
با توجه به تعريف بازاريابي اينترنتي توصيه مي‌کنيم حتما طراحي سايت انجام داده و سپس در کنار آن به ديگر روش هاي ديجيتال مارکتينگ همچون فعاليت در شبکه هاي اجتماعي نيز بپردازيد. به اين ترتيب خواهيد توانست از حداکثر ظرفيت هاي موحود دنياي مجازي بهره ببريد، چون بيشتر اين ظرفيت ها در وب نهفته‌اند. پس با اين کار اصلي‌ترين تعريف بازاريابي اينترنتي را برآورده کرده و طبق آن عمل کرده‌ايد.


بازاريابي محتوا (Content Marketing)

بازاريابي محتوا يکي از بهترين ابزارها در بازاريابي ديجيتال است که مناسب براي همه‌ي کسب‌وکارهاي آنلاين با هر سرمايه و بودجه‌اي است. فرقي نمي‌کند کسب‌وکار اينترنتي شما کوچک باشد يا بزرگ، سرمايه براي تبليغات اينترنتي داريد يا نه! در بازاريابي محتوا با توجه به نياز مخاطبانتان مي‌توانيد براي رفع نيازشان محتوا توليد کنيد. براي اطلاعات بيشتر در مورد محتوا به مقاله محتوا چيست؟ و توليد کننده محتوا کيست؟ مراجعه فرماييد.

کاري کنيد که مخاطبتان چيزي را که برايش به نمايش مي‌گذاريد، با لذت ببيند و بشنود و حتي اسمش را تبليغات (آنگونه که اسمش بد در رفته) نگذارد! ولي در نهايت از شما خريد کند يا نامتان را بهتر به خاطر بسپارد.


تبليغات کليکي (CPC / PPC)

در اين روش، بنا بر قرارداد هر کسب و کار در ازاي هر کليک بر روي لينک يا بنري که منتهي به وب سايتش مي شود، مبلغ مشخصي به سايت لينک دهنده پرداخت مي کند. تبليغات کليکي از انواع ديجيتال مارکتينگ است که سيستم تبليغاتي موتور جستجو گوگل که پيش تر در مورد آن توضيح داده شد از اين روش استفاده مي کند. تعداد کاربراني که با کليک بر روي لينک مورد نظر وارد وب سايت شما شده اند با کمک نرم افزار و يا افزونه هاي مختلف قابل اندازه گيري هستند.

بازاريابي شبکه هاي اجتماعي

همونطور که از اسمش پيداست، بازاريابي شبکه هاي مجازي، سايت رو از طريق شبکه هاي اجتماعي مثل فيسبوک، توئيتر، گوگل پلاس، ايستاگرام، تلگرام و غيره تبليغ ميکنه.
حالا با توجه به همه اينها، اصلا چرا بازاريابي اينترنت چيز مهميه؟
اينترنت قدرت برقراري ارتباط با ميليونها نفر از مردم سراسر چهان رو داره. بنابراين ميتونه کسب و کار شما رو به اين افراد معرفي کنه. همين مسئله باعث ميشه اين روش بهترين روش تبليغاتي براي شرکتها باشه، به خصوص که ديگه نيازي نيست هزينه هاي زيادي صرف تبليغات کنند.
به علاوه، اثرگذاري کمپينهاي تبليغاتي که از اين طريق راه ميندازيد به راحتي با ابزارهاي تحليل هاي وب و حجم سود قيمتها قابل محاسبه است. اما بايد جنبه هاي مختلف بازاريابي اينترنتي رو ياد بگيريد تا بدونيد کدوم روشها براتون برگشت سرمايه دارند و کدومها به درد کسب و کارتون ميخورن.