سئوکار حرفه ای کیست؟

 سئو سایت به معنای همراه کردن سایت با الگوریتم ها و پارامترهای موتورهای جستجو است. این کار به صورت خودکار و اتوماتیک وار انجام نمی شود. بلکه سایت نیاز به یک اپراتور دارد تا بتواند با مهارت و به کارگیری استانداردهای لازم، سایت را بهینه سازی کند. به چنین فردی، سئوکار گفته می شود. گاهی ممکن است چند نفر با یکدیگر سایت را اداره و بهینه کنند. در این صورت هر یک از اعضای تیم، یک وظیفه را بر عهده می گیرند. در برخی موارد نیز یک فرد مسئولیت اداره تمامی بخش های سایت را بر عهده دارد. این فرد می تواند به چندین شکل عمل کند. به طور کلی بخش های مختلف سایت برای بهینه سازی عبارتند از:

  • طراحی سایت
  • تولید محتوا
  • اداره فنی و پشتیبانی از سایت
  • آنالیز سایت

 سئوکارها افرادی هستند که به یک یا همه این بخش ها می پردازند تا رتبه سایت را در موتورهای جستجو افزایش دهند. نهایتا هدف آنها افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت است. در زیر می توان مسئولیت های سئوکار را براساس بخش های مذکور بررسی کرد.

سئوکار و طراحی سایت

زمانی که مسئولیت سئوکار تنها طراحی سایت باشد، به کارگیری اصول و استانداردهای بهینه سازی وبسایت در زمان طراحی و راه اندازی سایت ضرورت پیدا می کند. از جمله این اصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی سایت با توجه به اصول ریسپانسیو کردن: به این معنا که سایت باید در صفحات گوشی و دیگر سیستم عامل ها به خوبی باز شود و محتواها بدون درهم ریختگی در اختیار بازدیدکننده ها قرار بگیرند. 

طراحی قالب: برخی از طراحان از قالب های آماده استفاده می کنند. اگر چه این قالب ها موجب راه اندازی سایت در زمان کوتاه می شوند، اما نهایتا امنیت سایت را به خطر انداخته و به آنالیز و بررسی مدام نیاز دارند. بنابراین یک سئوکار حرفه ای خود برای طراحی قالب اقدام می کند.

قرار دادن بخش مقالات در سایت: بخش مقالات، قسمتی است که دانستنی ها و اطلاعات و محتواها در آن قرار می گیرند. زمانی که بازدیدکننده ها وارد سایت می شوند، باید بتوانند به راحتی قسمت مقالات را پیدا کرده و محتواهای خود را در آنجا قرار دهند.

چند زبانه کردن سایت: اگرچه همه سایت ها می توانند در دسترس تمامی بازدیدکنندگان در سراسر دنیا قرار بگیرند، اما بازدیدکنندگان به سایت هایی سر می زنند که با زبان آنها محتوا تولید یا نهایتا از زبان های رایج و رسمی دنیا استفاده کرده باشند. چند زبانه بودن سایت به معنای جذب بازدید کننده از سراسر دنیاست.

ظاهر گرافیکی زیبا متناسب با موضوع سایت: این مورد نیز در زمان طراحی سایت باید مد نظر سئوکار قرار بگیرد. سئوکار حرفه ای کسی است که بتواند سایت را به بهترین شکل ممکن طراحی کند. زیبایی تاثیر زیادی در جلب نظر مشتریان دارد. همچنین باید شکل ظاهری و ساختار سایت با موضوع آن یکی باشد.

 مدیریت آسان سایت: سئوکار حرفه ای کسی است که بتواند سیستم مدیریت محتوا را به گونه ای طراحی کند که حتی وبمسترهای مبتدی نیز توانایی مدیریت سایت را داشته باشند. استفاده از یک سامانه مدیریت فارسی، بروزرسانی مطالب، عکسها و اطلاعات سایت را برای وبمستر تسهیل می کند.

در صورتی که سئوکار مسئولیت تولید محتوا را بر عهده دارد، باید از اصول و تکنیک های زیر پیروی کند تا بتوان لقب سئوکار حرفه ای را به او نسبت داد:

تولید محتوای جدید: یک سئوکار حرفه ای هیچ گاه از محتواهای دیگر سایت ها استفاده نمی کند. بلکه خود برای تولید محتواهای جدید اقدام می کند.

استفاده کلید واژه های: سئوکار حرفه ای باید به نحوه انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با هدف، موضوع سایت و همچنین موضوع محتواها تسلط کامل داشته باشد. کلمات کلیدی که در محتواها استفاده می شوند تاثیر زیادی بر بهینه سازی و سئوی سایت دارند.

استفاده از بک لینک ها: لینک هایی که در سایت استفاده می شوند، باید از وب سایت های معتبر و با بازدیدکننده های بالا باشند که سئوکار حرفه ای به نحوه شناسایی و پیدا کردن بک لینک های معتبر و با ارزش مسلط است.

انتخاب عناوین و تیترهای اغواکننده : سئوکار حرفه ای در گزینش عناوینِ محتواهای سایت دقت زیادی دارد و آنها را با وسواس زیادی انتخاب می کند. همچنین تگ ها و متا تگ ها نیز تاثیر زیادی در سئو دارند که از نظر سئوکار ماهر و باتجربه دور نمی ماند.

اداره فنی و پشتیبانی از سایت

پس از اینکه سایت راه اندازی شد، نیاز به پشتیبانی فنی دارد. ممکن است پس از مدتی سایت دچار مشکل شود. در این صورت باید پشتیبان فنی سایت تمامی مشکلات را برطرف کند. برای مثال کدهای CMS، جاوا اسکریپت و .... به مرور زمان نیاز به بررسی و بازبینی دارند. بنابراین سئوکار حرفه ای باید بتواند قسمت هایی از سایت را که دچار مشکل شده اند را پیدا و آنها را برطرف کند.

آنالیز سایت

تمامی وب سایت ها در طی دوره های زمانی نیاز به آنالیز دارند. برای مثال ممکن است پس از مدتی سرعت آنها کاهش یابد و یا لینک هایی که از سایت خارج شده، شکسته شوند. در این صورت باید برای دوره های زمانی مشخص، سئوکار سایت را آنالیز و بررسی کند. برای این کار از ابزارهای بخصوصی از جمله Google analytics استفاده می شود. سئوکار حرفه ای باید به تمامی قسمت های ابزارهای آنالیز سایت تسلط داشته باشد.