سئوکار حرفه ای کیست؟

 سئو و بهینه سازی سايت به معناي همراه کردن سايت با الگوريتم ها و پارامترهاي موتورهاي جستجو است. اين کار به صورت خودکار و اتوماتيک وار انجام نمي شود. بلکه سايت نياز به يک اپراتور دارد تا بتواند با مهارت و به کارگيري استانداردهاي لازم، سايت را بهينه سازي کند. به چنين فردي، سئوکار گفته مي شود. گاهي ممکن است چند نفر با يکديگر سايت را اداره و بهينه کنند. در اين صورت هر يک از اعضاي تيم، يک وظيفه را بر عهده مي گيرند. در برخي موارد نيز يک فرد مسئوليت اداره تمامي بخش هاي سايت را بر عهده دارد. اين فرد مي تواند به چندين شکل عمل کند. به طور کلي بخش هاي مختلف سايت براي بهينه سازي عبارتند از:

  • طراحي سايت حرفه ای و مدرن
  • توليد محتوا
  • اداره فني و پشتيباني از سايت
  • آناليز سايت

 سئوکارها افرادي هستند که به يک يا همه اين بخش ها مي پردازند تا رتبه سايت را در موتورهاي جستجو افزايش دهند. نهايتا هدف آنها افزايش تعداد بازديدکنندگان سايت است. در زير مي توان مسئوليت هاي سئوکار را براساس بخش هاي مذکور بررسي کرد.

سئوکار و طراحي سايت

زماني که مسئوليت سئوکار تنها طراحي سايت باشد، به کارگيري اصول و استانداردهاي بهينه سازي وبسايت در زمان طراحي و راه اندازي سايت ضرورت پيدا مي کند. از جمله اين اصول مي توان به موارد زير اشاره کرد:

طراحي سايت با توجه به اصول ريسپانسيو کردن: به اين معنا که سايت بايد در صفحات گوشي و ديگر سيستم عامل ها به خوبي باز شود و محتواها بدون درهم ريختگي در اختيار بازديدکننده ها قرار بگيرند. 

طراحي قالب: برخي از طراحان از قالب هاي آماده استفاده مي کنند. اگر چه اين قالب ها موجب راه اندازي سايت در زمان کوتاه مي شوند، اما نهايتا امنيت سايت را به خطر انداخته و به آناليز و بررسي مدام نياز دارند. بنابراين يک سئوکار حرفه اي خود براي طراحي قالب اقدام مي کند.

قرار دادن بخش مقالات در سايت: بخش مقالات، قسمتي است که دانستني ها و اطلاعات و محتواها در آن قرار مي گيرند. زماني که بازديدکننده ها وارد سايت مي شوند، بايد بتوانند به راحتي قسمت مقالات را پيدا کرده و محتواهاي خود را در آنجا قرار دهند.

چند زبانه کردن سايت: اگرچه همه سايت ها مي توانند در دسترس تمامي بازديدکنندگان در سراسر دنيا قرار بگيرند، اما بازديدکنندگان به سايت هايي سر مي زنند که با زبان آنها محتوا توليد يا نهايتا از زبان هاي رايج و رسمي دنيا استفاده کرده باشند. چند زبانه بودن سايت به معناي جذب بازديد کننده از سراسر دنياست.

ظاهر گرافيکي زيبا متناسب با موضوع سايت: اين مورد نيز در زمان طراحي سايت بايد مد نظر سئوکار قرار بگيرد. سئوکار حرفه اي کسي است که بتواند سايت را به بهترين شکل ممکن طراحي کند. زيبايي تاثير زيادي در جلب نظر مشتريان دارد. همچنين بايد شکل ظاهري و ساختار سايت با موضوع آن يکي باشد.

 مديريت آسان سايت: سئوکار حرفه اي کسي است که بتواند سيستم مديريت محتوا را به گونه اي طراحي کند که حتي وبمسترهاي مبتدي نيز توانايي مديريت سايت را داشته باشند. استفاده از يک سامانه مديريت فارسي، بروزرساني مطالب، عکسها و اطلاعات سايت را براي وبمستر تسهيل مي کند.

در صورتي که سئوکار مسئوليت توليد محتوا را بر عهده دارد، بايد از اصول و تکنيک هاي زير پيروي کند تا بتوان لقب سئوکار حرفه اي را به او نسبت داد:

توليد محتواي جديد: يک سئوکار حرفه اي هيچ گاه از محتواهاي ديگر سايت ها استفاده نمي کند. بلکه خود براي توليد محتواهاي جديد اقدام مي کند.

استفاده کليد واژه هاي: سئوکار حرفه اي بايد به نحوه انتخاب کلمات کليدي مرتبط با هدف، موضوع سايت و همچنين موضوع محتواها تسلط کامل داشته باشد. کلمات کليدي که در محتواها استفاده مي شوند تاثير زيادي بر بهينه سازي و سئوي سايت دارند.

استفاده از بک لينک ها: لينک هايي که در سايت استفاده مي شوند، بايد از وب سايت هاي معتبر و با بازديدکننده هاي بالا باشند که سئوکار حرفه اي به نحوه شناسايي و پيدا کردن بک لينک هاي معتبر و با ارزش مسلط است.

انتخاب عناوين و تيترهاي اغواکننده : سئوکار حرفه اي در گزينش عناوينِ محتواهاي سايت دقت زيادي دارد و آنها را با وسواس زيادي انتخاب مي کند. همچنين تگ ها و متا تگ ها نيز تاثير زيادي در سئو دارند که از نظر سئوکار ماهر و باتجربه دور نمي ماند.

اداره فني و پشتيباني از سايت

پس از اينکه سايت راه اندازي شد، نياز به پشتيباني فني دارد. ممکن است پس از مدتي سايت دچار مشکل شود. در اين صورت بايد پشتيبان فني سايت تمامي مشکلات را برطرف کند. براي مثال کدهاي CMS، جاوا اسکريپت و .... به مرور زمان نياز به بررسي و بازبيني دارند. بنابراين سئوکار حرفه اي بايد بتواند قسمت هايي از سايت را که دچار مشکل شده اند را پيدا و آنها را برطرف کند.

آناليز سايت

تمامي وب سايت ها در طي دوره هاي زماني نياز به آناليز دارند. براي مثال ممکن است پس از مدتي سرعت آنها کاهش يابد و يا لينک هايي که از سايت خارج شده، شکسته شوند. در اين صورت بايد براي دوره هاي زماني مشخص، سئوکار سايت را آناليز و بررسي کند. براي اين کار از ابزارهاي بخصوصي از جمله Google analytics استفاده مي شود. سئوکار حرفه اي بايد به تمامي قسمت هاي ابزارهاي آناليز سايت تسلط داشته باشد.