کلودفلر Cloudflare چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد

 کلودفلر Cloudflare چیست؟

کلودفلر همانطور که از نامش پیداست یک سیستم کلاد (ابری Cloud) است. که به سایت ها امکان میدهد بصورت همزمان اطلاعات سایتشان را از چندین سرور در اختیار کاربران قرار دهند.استفاده از سیستم کلودفلر دارای مزایا و معایبی است. در این مقاله ضمن بررسی مزایای این سرویس و کلیه خدمات ارائه شده از سوی آن به معایب آن هم خواهیم پرداخت.
 
نکته: سایت کلودفلر www.cloudflare.com برخی امکانات خود را در اختیار سایت های.ir قرار نمیدهد. به عبارت دیگر این سایت ایران را تحریم کرده است.  سرویس هایی مانند اس اس ال رایگان برای دامنه های ایران قابل استفاده نیستند.
 
 
 
ویژگی های کلودفلر Cloudflare چه هستند؟
سایت کلودفلر Cloudflare به ارائه خدمات CDN یا شبکه تحویل محتوا Content Delivery Network معروف است. ولی خدمات دیگری نیز توسط این سایت ارائه میشود که به بررسی آنها خواهم پرداخت
 
1-      افزایش کارایی سایت PERFORMANCE
کلودفلر cloudflare بصورت چشم گیری کارایی سایت را با کمک CDN (شبکه تحویل محتوا) جهانی بهینه میکند. فرض کنید که اطلاعات سایت بجای یک سرور بر روی چند سرور قرار داشته باشند. اطلاعاتی که کاربران یک منطقه جغرافیایی بیشتر به آن مراجعه می کنند در سروری در نزدیکی آنها نگهداری شود. به این ترتیب سرعت دسترسی کاربران به این اطلاعات افزایش میابد.
 
مزایایی استفاده از سیستم شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network)  
اگر کاربران سایت از سراسر نقاط دنیا باشند. عضویت در سیستم کلاد cloud که در سراسر دنیا دارای سرور است. میتواند دسترسی کاربران به محتوای سایت را سرعت ببخشد.
 
فرض کنید که سایتی دارای محتوای مولتی مدیای حجیم است. مثلا فیلم های آموزش فتوشاپ چند زبانه تولید میکند. اگر فاصله سرور از کاربر زیاد باشد. حجم بالای محتوای صفحه باعث بروز پیام خطای TimeOut میشود. در واقع سرورها برای جلوگیری از حملات به سایت ها به هر کاربر اجازه میدهد تنها برای مدت زمان معینی به سرور درخواست بفرستند. اگر این مدت زمان به پایان برسد کاربر دیگر قادرنیست که محتوای صفحه را مشاهده کند.
 
حالا اگر این سایت از خدمات کلودفلر استفاده کند. نزدیک ترین سرور به کاربر مسئول پاسخ گویی به درخواست کاربر خواهد بود. به این ترتیب زمان بارگذاری صفحه کاهش یافته و دیگر با پیام خطا روبرو نمیشویم.
 
کاربرانی که از موبایل به سایت دسترسی دارند بشدت تحت تاثیر سرعت سایت قرار میگیرند. بطور کلی موبایل ها سرعت پایینتری برای اتصال به اینترنت دارند.
 
نکته : این حرف در ایران صادق نیست. در ایران موبایل ها سرعت اینترنت بسیار بالاتر و پایدارتری ارائه میدهند.
 
افزایش سرعت اینترنت با کمک کاهش فاصله کاربر از سرور باعث میشود که کاربران موبایل راحتتر بتوانند با سایت در ارتباط باشند.
 
نرم افزارهای تحت وب: یک نرم افزار تحت وب برای در اختیار قراردادن داده ها به سرور درخواست ارسال می کنند. مثلا شما میخواهید یک جدول از کاربرانی که سن بالای سی سال دارند داشته باشید. نرم افزار با کمک یک درخواست به سرور این اطلاعات را پردازش می کند و در اختیار کاربر قرار میدهد. اگر فاصله کاربر از سرور زیاد باشد مدت زمان پاسخگویی سرور با تاخیر روبرو خواهد بود. بنابراین هرچه فاصله سرور از کاربر کمتر باشد سرعت واکنش نرم افزار به درخواست مشتری افزایش میابد.
 
نکته : نرم افزارهایی مانند آنگولارAngular تعداد ارسال درخواست به سرور را به شدت کاهش میدهد و روز به روز در میان طراحان سایت محبوب تر میشوند.