اپليکيشن موبايل چيست | طراحي و توسعه اپليکيشن موبايل

اپليکيشن چيست

در مورد اينکه اپليکيشن (application) چيست و يا اينکه معني اپليکيشن چه مي باشد بايد بگوييم که در وقع اکثر نرم‌افزارهايي که ما به طور روزمره از آن‌ها استفاده مي‌کنيم شامل اين تعريف مي‌شوند و فقط نرم‌افزارهاي سيستم مانند سيستم عامل و يا زبان‌هاي برنامه نويسي جزء اپليکيشن‌ها محسوب نمي‌شوند.

“اپليکيشن موبايل که عمدتا با نام app از آن ياد مي شود، نوعي نرم افزار کاربردي است که براي اجرا روي دستگاه هاي موبايل طراحي شده است. عمده اپليکيشن هاي گوشي خدماتي مشابه کامپيوترها ارائه مي دهند (مثل پخش ويديو). اپ ها معمولا نرم افزارهاي کم حجم و با عملکرد محدود هستند، بعنوان مثال يک اپليکيشن براي پخش ويديو يا اپليکيشني که فقط دانلودهاي شما را مديريت مي کند و به همين دليل هم بسيار با سيستم هاي کامپيوتري يکپارچه متفاوت اند.”

امروزه اپليکيشن ها تنوع بسيار زيادي دارند بسته به اينکه کاربر چه نيازي دارد ميتواند آن را دانلود و از آن استفاده کند و با آن نياز خود را پاسخ دهد.در نظر داشته باشيم که صرفا محدود به موبايل ­ها و تبلت­ ها نميشوند. براي مثال اپليکيشن هايي براي لوازم منزل مانند يخچال و لباس­شوئي و ظرف­شوئي و … بصورت خاص خود طراحي شده است.يا اپليکيشن هايي براي کنترل رفت آمدهاي منزل و دفتر کار، يا تنظيم خودکار نور و دماي محيط طراحي شده اند. مثال جالب ديگر طراحي اپليکيشني توسط شرکت اپل است ، تحت عنوان iBaby که در بالاي تخت نوزاد نصب شده و حرکات کودک را تحت نظر مي­گيرد؛ با بيدار شدن او به مادر اطلاع مي­دهد و بنابر تشخيص و تنظيم آن ،ميتواند موسيقي پخش ­کند و يا امکان صحبت والدين با فرزند را بوجود آورد.

تفاوت اپليکيشن با وب سايت چيست

وب سايت ها در واقع ويترين و نمايشي از کارو حرفه اي هستند که ما انجام ميدهيم. اما درطراحي اپليکيشن مثلا براي سازمانهاي تجاري سعي شده که مخاطب را جذب کرده تا اطلاعات  تکميلي حضوري به او داده شود. تفاوت ديگر اينست که در سايت ها کاربران ميتوانند تمام چيزهايي را که در فضاي مجازي ارائه شده است مشاهده کرده و از آن استفاده نمايند اما در مورد اپليکيشن ميبايست يک فايل بر روي سيستم بارگزاري گردد تا بتوانيم آن را مشاهده کييم. توضيح کاملتر آنکه براي مشاهده سايتها ما حتما نياز به اينترنت داريم  ولي در مورد اپليکيشن ميتوان يک فايل اطلاعاتي را به صورت آفلاين به سيستم داد و ابن يعني اينکه کاربر نيز ميتواند بصورت آفلاين به برخي مطالب دسترسي داشته باشد. وجه تمايز ديگر سايز دستگاهي است که ميخواهيم  يک اپليکيشن يا سايت را با آن باز کنيم.
سايت معمولا براي باز شدن بروي دستگاه PC با حداقل 15 اينچ سايز طراحي ميشود است .

طراحي اپليکيشن چيست؟

ممکن است همه ي افرادي که به اپليکيشن نياز دارند، دانش برنامه نويسي مورد نياز براي ساخت آن را نداشته باشند. در اين ميان برنامه نويس ها با دريافت مبالغي بسته به نوع برنامه و ميزان امکانات، اقدام به طراحي برنامه هاي مورد نياز شما ميکنند.
طراحي اپليکيشن اغلب فرآيند پيچيده اي است و نيازمند يک گروه قوي ميباشد. زيرا براي ساخت يک مورد ساده هم مواردي مثل طراحي گرافيکي، کد نويسي، امنيت و ارتباط با اينترنت مطرح ميباشند.

اپليکشن و سيستم عامل موبايل

تمامي ابزارهايي که در دسترس شما قرار گرفته اند اپليکيشن موبايل نام دارند که ممکن است براساس نوع سيستم عامل يک گوشي همراه، براي اجرا نيازمند بستر و سيستم عامل مورد نياز خود باشند . يک اپليکيشن موبايل ممکن است بر پايه سيستم عامل اندرويد باشد که به در اين حالت به اين نرم افزار اصطلاحاً اپليکيشن اندرويد مي گويند. يا ممکن است سيستم عالي که اين نرم افزار را مديريت ميکند برپايه IOS باشد که در اين حالت به آن اپليکيشن IOS يا اپليکيشن اپل مي گويند. براي ديگر سيستم عامل ها همانند ويندوز فون، بلک بري، جاوا، سيمبين و غيره نيز اپليکيشن هايي بسته به نوع بستر سيستم عامل طراحي شده است.

توسعه دهندگان اپليکيشن موبايل، همانطور که سعي کرده اند براساس دستگاه هاي مختلف ورژن هاي متفاوتي از نرم افزار را ارائه دهند، براي سيستم عامل هاي مختلفي که ممکن است بر روي موبايل به کار رود نيز سعي ميکنند به ساخت و طراحي ورژن هاي مختلفي از يک اپليکيشن موبايل بپردازند.

گوگل پِلِي (Google Play‏) يک سرويس پخش ديجيتال محتواي چندرسانه‌اي از شرکت گوگل است و خدمات آن از طريق برنامه موبايل Play Store در موبايل­ ها و تبلت‌هاي اندرويدي و تلويزيون‌هاي گوگلي (Google TV) ، در دسترس مي باشد. اين سرويس در ماه مارس 2008 معرفي شد و طبق آخرين آمار بيش از 1200000 برنامه و بازي را در خود جاي داده است.

فروشگاه ويندوز فون (Windows Phone Store) سرويسي است که توسط مايکروسافت براي سيستم عامل ويندوز فون (Windows Phone) عرضه مي‌شود. طبق آمار مايکروسافت، فروشگاه ويندوزفون در حال حاضر شامل بيش از 1300000 برنامه و بازي متنوع است.

البته اپليکيشنها محدود به موبايل ها و تبلت ها نيستند و در بسياري از لوازم ديگر نيز استفاده مي­شوند. براي مثال امروزه تلويزيون هايي توليد ميشوند که تحت سيستم عامل اندرويد بوده و از اپليکيشن هاي نوشته شده براي اندرويد استفاده مي­کنند. يا بسياري ديگر از لوازم منزل مانند يخچال و لباسشوئي و ظرفشوئي و … اپليکيشن خاص خود را دارند. حتي امکان کنترل رفت آمدهاي خانه و دفتر کار، يا تنظيم نور و دماي محيط با استفاده از اپليکيشنها هم فراهم آمده است.

طراحي UI/UXمناسب

در بسياري از شرکت هاي برنامه نويسي طراح رابط کاربري يا به اصطلاح فردي که گرافيک اپلکيشن ها و وب سايت را طراحي ميکند وجود ندارد و شخص برنامه نويس يا تيم برنامه نويسي با تکيه بر تجربه و پروژه هاي مشابه يا استفاده از ديزاين هاي آماده گرافيک پروژه را انجام ميدهند. اما به دليل دانش ناکافي برنامه نويس در طراحي استاندارد ui و ux اپليکيشن، نتيجه کار مطلوب مشتري نخواهد شد و اپليکيشن طراحي شده از لحاظ گرافيک توانايي رقابت با نمونه ها مشابه خود از لحاظ کارکرد را ندارد. پيشنهاد ما به شما اين است که به دنبال طراحي و برنامه نويسي اپليکيشن هاي حرفه اي هستيد اهميت طراحي آن را ناديده نگيريد.