کال تو اکشن چیست و چگونه یک CTA تاثیر گذار طراحی کنیم؟

 Call to action یا دکمه فراخوان در طراحی وب به دو منظور ایجاد می شود، یک : خرید یک کالا، دو: انجام یک کار مانند عضویت در مجله و یا دانلود یک بازی و غیره. اما دعوت به انجام یک خرید و یا ثبت نام در یک روزنامه از وب نشئت نمی گیرد. در بازاریابی برای افزایش فروش محصولات باید از تکنیک دعوت به خرید استفاده کرد. همانطور که در مقالات قبلی گفته ایم اغلب بازاریاب ها این کار را با بیان سوال چرا کالا را نمی خرید انجام میدهند. سیاست قرار دادن یک دکمه برای خرید محصول و یا یک دکمه برای ثبت نام برای دریافت مجله در وب سایت ها در واقع به دلیل همین تکنیک بازاریابی انجام می شود.

 
کال تو اکشن Call to action چیست؟
کال تو اکشن Call to action یا دکمه فراخوان متن لینک شده و یا دکمه ای در صفحه وب سایت است، که با گرافیکی تاثیر گذار از مخاطب سایت برای انجام کاری دعوت می کند، که روی دکمه یا لینک کلیک کند. خرید یک کالا ، عضویت در یک مجله، مشاهده جزئیات یک محصول و غیره همگی میتوانند مقصد دکمه فراخوان باشند. در گوگل آنالیتیکس ما بخشی داریم که برای سایت یکسری هدف تعیین می کنیم. کلیه این اهداف در سایت میتواند با دکمه Call to action قابل دسترس باشند.
 
چگونه یک کال تو اکشن ( CTA ) تاثیر گذار طراحی کنیم؟
وقتی صحبت از چگونگی طراحی یک دکمه فراخوان تاثیر گذار به میان می آید. منظور ما آموزش نحوه طراحی دکمه با نرم افزاری مثل فتوشاپ نیست. هدف اینجا این است که اصول مهم در طراحی یک دکمه CTA را شرح دهیم و طراحی آن را به شما واگذار کنیم، تا با استفاده از این توضیحات دکمه مد نظرتان را با کمی ویرایش ایجاد کنید.
 
قبل از طراحی یک کال تو اکشن CTA باید هدف آن مشخص باشد. یعنی ما باید بدانیم میخواهیم کاربر را به چه کاری دعوت کنیم. آیا هدف ما خرید کاربر است؟ آیا هدف نمایش یک ویدئو برای کاربر است و یا هدف ثبت نام کاربر برای دریافت ایمیل های تبلیغاتی است. بعد از تعیین هدف برای دکمه CTA نوبت به طراحی آن می رسد.
 
چگونه برای فروش کالا یک CTA تاثیر گذار طراحی کنیم؟
اگر محصولی که عرضه میکنید نسخه رایگان و پولی دارد و شما مایل هستید که مشتریان از نسخه پولی هم استفاده کنند. باید برای مشتری توضیح دهید که این نسخه پولی برای آنها چه مزایایی دارد. امروزه با گسترش نرم افزارهای متن باز، اغلب نرم افزار های موجود از نسخه رایگان و پولی استفاده می کنند. حتما شما هم میدانید که نرم افزاری مانند اندروید استودیو با کمک نسخه رایگان جاوا نوشته شده است. بنابراین سیاست برخی شرکت ها این است که نسخه رایگان بسیار با کیفیت و با قابلیت ویرایش ارائه بدهند. قبل از طراحی یک CTA برای فروش این مسائل را تحلیل کنید. مثلا اگر قرار است که در اینده محصول شما در برنامه ای بسیار موفق تجاری استفاده شود، برنامه شما چیست. در برنامه نویسی هر برنامه ای یک لایسنس دارد، که به مخاطب اعلام میکند تحت چه شرایطی میتواند از نرم افزار استفاده کند. هنگام طراحی CTA لازم نیست کل لایسنس را به مشتریان نشان دهید ولی برای آنها امکان دسترسی به آن را محیا کنید.