ابزارهاي گوگل براي سئو | ابزارهاي کاربردي گوگل براي سئو سايت

شايد بهترين راه براي ديدن وبسايت خود از چشم گوگل، استفاده از ابزارهاي وب مستر گوگل Google’s Webmaster Tools باشد.

ابزارهاي وب مستر گوگل، منابعي از اطلاعات مورد نياز بازاريابان و يا کاربران معمولي را،  براي توضيح اصول اوليه جستجو در گوگل در اختيار آنان قرار مي‌دهد. براي مثال ابزار Fetch as Google براي رفع مشکللات سئو، به شما امکان ديدن يک URL را همانطوري که گوگل آن را مي‌بيند، مي‌دهد.  با اطلاعات بدست آمده از اين ابزار ، شما قادر خواهيد بود حتي کد‌هاي خراب، در صورت هک شدن وبسايت، را بيابيد.
ابزار کاربردي ديگر وبمستر، PageSpeed Insights مي‌باشد.

اين ابزار با رويکرد بررسي سرعت اجراي وبسايت بر روي کامپيوتر و موبايل، مي‌تواند جهت بالابردن سرعت وبسايت شما، بسيار مفيد باشد. از آنجايي که ميزان استفاده از موبايل براي جستجوهاي آنلاين از کامپيوتر، پيشي گرفته است؛ سرعت، فاکتور بسيار مهمي در عملکرد تجارت شما مي‌باشد. اين ابزار سرعت وبسايت شما را در طيف 1 تا 100 مجاسبه مي‌کند. طبق نظر کارشناسان گوگل، رتبه بين 80 تا 100 خوب، 79-60 معمولي، و زير 59 نشان از سرعت پايين وبسايت شما دارد.

SEMRush- هزينه: ماهانه 69.95 دلار به بالا
پژوهش در مورد کليدواژه‌ها يکي از کليدي‌ترين موضوعات در يک برنامه‌ي سئوي موفق است. اگر شما ندانيد که کدام کلمات بهترين کليدواژه‌ها براي هدف شماست، حتي قبل از شروع کاربر روي سئو، با مشکل بزرگي روبرو هستيد. براي بررسي کليدواژه‌هاي اصلي پيرامون هر موضوع، SEMRush يک ابزار فوق‌العاده به‌حساب مي‌آيد. اين ابزار تعداد زيادي گزينه به شما ارائه مي‌کند و به شما اجازه مي‌دهد بهترين کلمات کليدي حوزه فعاليت خود را شناسايي کنيد. همچنين با استفاده از اين ابزار کلمات مرتبط با کليدواژه‌هاي اصلي نيز به شما ارائه مي‌شود و کلمات بلندي را که اغلب بهتر است از آن‌ها صرف‌نظر شود را نيز مشخص مي‌کند.

Chrome Lighthouse

اين ابزار نمونه ي خوب و مفيدي از يک آناليزگر سايت مي باشد که سايت را از جانب 10 فاکتور مهم در سئو بررسي مي کند و نتايج را به شما ارائه مي کند. مي توانيد اين ابزار را دانلود و برروي مرورگر کروم خود نصب کنيد. در زير برخي از مواردي که توسط اين ابزار بررسي مي شوند را مي بيند:

  • برچسب ها و تگ ها
  • تگ هاي عنوان
  • توضيحات متا
  • وضعيت کدهاي HTTP
  • متن و توضيحات لينک ها
  • وضعيت صفحه براي ايندکس شدن و نمايش
  • بررسي فونت و نحوه ي نمايش نوشته ها در موبايل
  • بررسي نمايش تمام آيتم هاي صفحه و عدم مشکل با افزونه هاي مرورگر!


اين ابزار توسط خود گوگل ارائه شده و مسلما تمام مواردي که توسط آن بررسي مي شود براي سئوي سايت اهميت دارند! اين ابزار سبک و براي استفاده ساده است. شايد خيلي حرفه اي و بيان گر برخي از جزئيات نباشد اما اطلاعات مفيدي را به شما خواهد گفت.

 Google Trends

استفاده از کلمات کليدي مناسب مي تواند به ديده شدن در نتايج گوگل منجر شده و کاربران بيشتري را به سايت هدايت کند. Google Trends  ابزار کارآمدي است که در اين زمينه و بهبود سئو سايت بسيار خوب عمل مي کند.آيا دوست داريد از روند کلمات کليدي و ميزان جستجويي که از آنان مي‌شود، مطلع شويد؟
آيا علاقه‌مند هستيد روند پيشرفت يا تنزل يک کلمه کليدي خاص را در يک مدت زمان خاص در کشور ايران يا هر کشور ديگري بررسي کنيد؟
آيا دوست داريد در نقشه جهان دنبال کنيد که کلمه کليدي شما در چه گستره‌اي از جهان، علاقه‌مندان خاص خودش را دارد؟
آيا علاقه‌مند هستيد که درباره يک کلمه کليدي خاص، بدانيد مردم چه کلمات ديگري که مرتبط با کلمه کليدي اصلي شماست را جستجو کرده‌اند؟
آيا دوست داريد که روند کلمه کليدي موردنظر شما درون يوتيوب و تصاوير گوگل هم بررسي شود؟
آيا علاقه‌مند هستيد که درباره نوشتن مقالات يا محتوا، ايده بگيريد که درباره چه موضوعاتي بيشترين جستجو شده و آن را انتخاب کنيد؟
اگر علاقه‌مند به تمامي موارد بالا هستيد، Google Trends گوگل ترند از بهترين ابزارهاي گوگل است که در اختيار شما است.

Google Keyword Planner

اگر به دنبال يک ابزار حرفه اي و تخصصي براي يافتن کلمات کليدي قوي در زمينه شغلي و حرفه اي خود هستيد نيازمند استفاده از اين ابزار مفيد گوگل مي باشيد. کافيست تا کلمه کليدي مورد نظر را در اين ابزار بنويسيد تا يک ليست کامل از همه کلمت کليدي مرتبط را دريافت کنيد.

Google Page Speed

اين امري اثبات شد است که سايت هايي با سرعت پايين نمي توانند در جذب کاربران موفق عمل کنند. Google Page Speed  ابزاري است که به طراحان سايت کمک مي کند و سرعت سايت را به نحو دقيقي محاسبه مي کند. نحوه سنجش سرعت سايت براي موبايل و کامپيوتر به صورت جداگانه انجام مي شود سرعت قابل قبول براي وب سايت 80 از 100 مي باشد.

Google Consumer Surveys

همه ما مي دانيم که ساخت يک وب سايت عالي از جهات زيادي وابسته به رضايت کاربران و پاسخ به نيازهايشان است. در حالي که ايجاد نظرسنجي ها مي تواند هزينه بر باشد، Google Consumer Surveys اين قابليت را به صورت رايگان در اختيار شما قرار مي دهد. البته نظرسنجي هاي آن ابزار داراي چهار سوال پيشفرض مي باشد که با پرداخت مقداري پول مي توان اين چهار سوال را حذف کرد. با استفاده از نظرسنجي ها مي توانيد داده هاي ارزشمندي از نظر کاربران و تجربه آن ها از سايت کسب کنيد. اين استراتژي در مواقعي که در حال تست طراحي جديد سايت هستيد، بسيار ارزشمند خواهد بود.

analytics.google

گوگل آنالايتيک يا گوگل آناليز اطلاعات بسيار دقيقي در مورد بازديدکنندگان سايت به ما مي دهد. همچنين اطلاعات کاملي از تمام کاربران real time (يعني کاربران در لحظه) به ما مي دهد و ما مي توانيم متوجه شويم که در لحظه چه مقدار کاربر در سايت ما هستند. براي کار با اين ايزار لازم است فيلتر شکن داشته باشيد زيرا اين سايت براي ايراني ها فيلتر مي باشد.
از جمله اطلاعاتي که گوگل آنالايتيک يا گوگل آناليز به ما مي دهد:

  • مدت ماندگاري بازديد کنندگان در هر صفحه
  • چه صفحاتي از وب سايت بيشتر بازديد شده است
  • کاربران از چه طريقي وارد سايت شما شده اند
  • فعاليت بازديدکنندگان را در هفته ،روز،ساعت دلخواهتان را نشان مي دهد.
  • با چه کلمات کليدي به وب سايت شما آمده اند
  • موقعيت جغرافيايي بازديدکنندگان
  • تعداد و فعاليت کاربراني که در حال حاضر در سايت شما هستند.