بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت کدامند؟

 آنالیز سئو سایت معمولا با ابزارهای ویژه انجام می‌شود که عبارتند از:

 
 1- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
می‌دانیم که گوگل و ربات‌های جستجوگر آن، مهم‌ترین ابزارهای امتیازدهی به سایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج جستجو را دارند. گوگل برای سهولت کاربران، استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس را رایگان کرده‌است. مدیران سایت‌ها یا سئوکاران می‌توانند وارد سایت Google Analytics شوند و از قسمت Page analytics، گزارش‌های مربوط به صفحات مختلف سایت خود را دریافت کنند. این گزارش‌ها به مدیر سایت اطلاع می‌دهد که نرخ کلیک و بازدید از کدام صفحات بیشتر است، لینک‌های خراب مربوط به کدام صفحات هستند و… . یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید به آن پاسخ بدهید این است که بازدیدکنندگان سایت شما اغلب در چه شهرها و کشورهایی زندگی می‌کنند؟ پاسخ به این پرسش در مبحث بازاریابی اهمیت زیادی دارد. این پرسش می‌تواند در تغییر تکنیک های بازاریابی نیز موثر باشد و شما تغییرات لازم را بر روی سایت خود اعمال کنید. گوگل آنالیتیکس امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید گزارش‌های مفصلی با جزئیات دلخواه دریافت کنید.
 
2- وبمستر تولز (Google Webmaster Tools)
وبمستر تولز که به تازگی به کنسول جستجوی گوگل تغییر نام داده، مانند گوگل آنالیتیکس از ابزارهای رایگان شرکت گوگل است که در تحلیل سئو سایت بسیار معتبر است. برای استفاده از این سرویس کافیست یک حساب Gmail داشته باشید تا سایت خود را از نظر امنیتی، آمار بازدید، کراول شدن توسط گوگل و… بررسی کنید. کنسول جستجوی گوگل ابزار پرقدرتی در زمینه سئو محسوب می‌شود و برنامه‌نویسان، مدیران سایت، سئوکارها و… از آن استفاده می‌کنند.
 
3- ابزار Google PageSpeed Insights
یکی از معیارهای بسیار مهم در افزایش رتبه سایت و بازدید آن، سرعت صفحه است. این ابزار از محصولات دیگر شرکت گوگل است که کند بودن سایت شما و خطرات ناشی از آن را گوشزد می‌کند. سایت شما برای دستیابی به صدر نتایج جستجوی گوگل، باید استانداردهای گوگل را تامین کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران بیش از ۵ ثانیه برای لود صفحات صبر نمی‌کنند. بنابراین اگر به دنبال افزایش مشتری هستید و می‌خواهید مشتریانی وفادار داشته باشید، از این ابزار استفاده کنید. این ابزار دقیق‌ترین اندازه‌گیری را از سرعت لود سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار، در واقع از مشاوره گوگل برای بالا بردن سرعت سایت خود نیز بهره‌مند می‌شوید. مثلا کم کردن حجم تصاویر، راه حلی است که با صرف هزینه کم، معمولا به صاحبان سایت پیشنهاد می‌شود. در طراحی سایت باید این نکته در نظر گرفته شود که ۵۰ درصد ترافیک سایت، مربوط به تلفن های همراه می‌شود و حجم سایت می‌بایست برای لود شدن در گوشی‌های همراه، تا حد متناسبی کاهش یابد. افزونه Google PageSpeed Insights در سایت‌های وردپرس هم وجود دارد و به‌راحتی سرعت سایت‌های طراحی شده در وردپرس را افزایش می‌دهد. گاهی لازم است برای افزایش سرعت سایت، محتوای تحت کنترل را cache کنید، مقدار محتوا و فایل‌هایی را که از دامنه‌ها لود می‌شوند، کاهش دهید و درخواست‌های بلاک شده را کاهش دهید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید ضمن دریافتن نقایص، راهکارهای مفید را نیز پیدا کنید.
 
4- سایت Ahrefs
در میان سئوکاران و متخصصان سئو، ابزار Ahrefs.com بهترین ابزار آنالیز بک‌لینک است که تحلیل محتوای Ahrefs به شما کمک می‌کند تا محتواهای مرتبط با موضوع و کلمات کلیدی مربوطه را بیابید. یکی از مهم‌ترین مباحث سئو، لینک سازی است. با استفاده از سایت Ahrefs می‌توانید لینک‌های سایت خود را بررسی کنید، لینک‌های خراب را شناسایی کنید. همچنین اگر لینک شما در سایت‌هایی قرار گرفته است که اعتبار چندانی ندارند و به رتبه سئو شما ضرر می‌زنند، می‌توانید با Ahrefs آن‌ها را شناسایی کنید. برای دسترسی به تمام امکانات این سایت نیاز است که اکانت آن را خریداری کنید تا به اطلاعات کامل‌تری در مورد سایت خود یا تحلیل سایت رقبایتان دست یابید. 
 
5- ابزار Pinchbox
پینج باکس نیز یکی از چوب‌های جادوگری سئوکاران است که در ساخت لینک استفاده می‌شود. برای استفاده از Pinchbox، تنها باید کلمه کلیدی مورد نظر خود را مشخص کنید تا فهرستی از سایت‌هایی که با کلمه کلیدی مد نظر شما مرتبط هستند، به شما پیشنهاد شود. این ابزار برای بازاریابان امکان ویژه‌ای دارد و آن ارسال ایمیل برای کمپین‌های ایمیلی (Email Marketing) است. استفاده از Pinchbox برای ۱۵ روز رایگان است و برای استفاده مداوم از آن، می‌بایست هزینه بپردازید. 
 
6- ابزار SEMrush
این ابزار، گزارش کاملی از سئو سایتتان را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین امتیازات استفاده از ابزارهای تحلیل سئو، «شناسایی مشکلات سایت» و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌هاست. ابزار SEMrush به شما کمک می‌کند تا به صورت هفتگی، ماهانه و… گزارش‌هایی درباره وضعیت سایت خود دریافت کنید. همچنین طرح‌های مختلف این ابزار به شما کمک می‌کند تا تحلیل سایت خود را به دست بیاورید. با استفاده از SEMrush، فعالیت های خود را در سوشال مدیا و شبکه های اجتماعی رصد می‌کنید و خودتان را با رقبایتان مقایسه می‌کنید. یکی از مهم‌ترین امکانات این ابزار، بررسی کلمات کلیدی بر اساس نوع دستگاهی است که کاربران استفاده می‌کنند. اغلب ابزارهای تحلیل سئو ازجمله SEMrush، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت سئو در اختیار شما قرار می‌دهند و در گزارش‌های مرتب ماهیانه یا هفتگی، میزان پیشرفتتان را به اطلاع شما می‌رسانند.