نحوه توليد محتوا در سايت | آموزش توليد محتوا در شبکه هاي اجتماعي

توليد محتوا در عصر رسانه هاي الکترونيکي و شبکه هاي اجتماعي

با ارزان شدن تکنولوژي ديجيتال و فراگير شدن دسترسي به ابزارهاي توليد محتوا (موبايل، دوربين ديجيتال، لپ‌تاپ، اينترنت، وب و ساير ابزارهاي مشابه) چالش جديدي در فضاي محتوا ايجاد شد. در کنارِ مشکل مصرف محتوا و غرق شدن زير حجم محتواي فراوان – که حداقل در يک قرن اخير، متفکران و تحليل‌گران را مشغول خود کرده است – مسئله‌ي توليد محتوا هم مطرح شد. اين بار ديگر توليد محتوا يک بحث تخصصي حوزه‌ي رسانه نيست و تقريباً همه‌ي ما به نوعي درگير آن هستيم.

به آن ها بگوييد که چه چيزي را نمي دانند

محتوا مخاطب مي‌آورد و فروش را بيشتر مي‌کند. محتوا اعتماد مي‌سازد و دوستي مي‌آفريند. محتوا برندها را خلق مي‌کند.

محتوا ذره اتمي دنياي ديجيتال است. همان ذره‌اي که دانشمندان (شما بخوانيد کسب و کارهاي) ايراني، هر روز بيشتر به اهميّت آن پي مي‌برند. همان ذره اتمي که مي‌تواند انفجارهاي هسته‌اي خلق کند… اما فقط و فقط زماني که به درستي از آن استفاده شود. و اين دقيقاً همان چيزي است که در اين کتاب مي‌آموزيد: اينکه چطور قدرت فوق‌العاده اين ذره اتمي را آزاد نماييد.
براي آن که يک نويسنده محتواي سايت بتواند تاثيرگذاري موثري بر روي مخاطب داشته باشد، قبل از هر چيز، بايد با تمام توانايي هاي خود آشنا شود. همچنين بايد مخاطب خود را بشناسد. اما مهم ترين نکته آن است که بداند کدام ساختار نگارشي مي تواند بزرگ ترين کمک را به او در عرصه توليد محتوا داشته باشد. به اين نکته بسيار مهم توجه داشته باشيد که نبايد بلافاصله از يک نويسنده جديد و تازه کار براي توليد محتوا استفاده کنيد. زيرا لازم است که او ابتدا به درک خوبي از انتظارات و جايگاه شرکت و کسب و کار شما برسد. هم چنين بايد درک کند که تمرکز شما بيشتر بر روي چه موضوعي است تا بتواند براي آن مطلب بنويسد. يکي از بهترين راه ها براي اين کار آن است که از يک نفر (به عنوان مثال محقق و جست وجوگر تيم خود) که اطلاعات کافي در رابطه با شرکت و کسب و کار شما و نيز حوزه فعاليت آن را دارد، بخواهيد تا به نويسنده جديد اطلاعات کافي را بدهد و به سوالات او پاسخ دهد تا بطور کامل با خواسته ها و استراتژي توليد محتواي شما آشنا و با آن سازگار شود.

بطور منظم محتوا توليد کنيد

اين را بدانيد که رقباي شما براي جلب توجه مخاطبانشان به شدت در حال تلاش هستند و محتواي ارزشمند توليد مي‌کنند. البته محتواي ارزشمند در ايران نسبتا کمتر توليد مي‌شود اما به هر حال شما بايد حواستان را جمع کنيد. بايد با مخاطبانتان بطور منظم در ارتباط باشيد. هر چه اين ارتباط زود به زود باشد تاثيرگذاري شما بيشتر خواهد بود. اين باعث مي‌شود هميشه در ذهن مخاطبتان بمانيد.

توليد محتوا در شبکه‌هاي اجتماعي چه مزيت‌هايي براي کسب و کارها دارد

افزايش درآمدهاي حاصل از فروش

کسب‌وکارها مي توانند با توليد محتواي خوب و اثر گذار به طور ويروسي محصول و خدمتشان را به مشتريان خود معرفي کنند و از اين طريق درآمدهاي حاصل از فروش خود را افزايش بدهند. محتواي خوب باعث مي‌شود که مشتري‌هاي بيشتري جذب محصولات و خدمات شما بشوند و در نهايت بتوانيد با قدرت، محصولاتتان را به آن‌ها بفروشيد. هرچه گسترش فضاي مجازي در زندگي روزمره مردم افزايش پيدا مي‌کند، کسب و کارها بايد بيشتر به سمت استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي بروند تا بتوانند تاثير بيشتري روي مردم بگذارند.

کمپين‌هاي تبليغاتي رسانه‌هاي اجتماعي

يکي از بخش‌هاي مهم ديگر مديريت رسانه‌هاي اجتماعي،‌ اجراي کمپين‌هاي تبليغاتي هدف‌مند در شبکه‌ها است. انتشار محتواي اختصاصي و تلاش براي جذب مخاطب بيشتر قدمي مثبت در مديريت رسانه‌هاي اجتماعي است و اضافه کردن تبليغات و انتشار محتوا در شبکه‌هاي ديگر، مکمل آن خواهد بود. در اين ميان تبليغات هدف‌مند که به کمک هوش مصنوعي اين شبکه‌ها منتشر مي‌شوند، توانايي دسترسي به مخاطب بالقوه را براي برند شما افزايش خواهند داد. شايد اين مخاطبان بالقوه هيچ‌گاه نامي از شرکت شما نشنيده باشند اما نمايش يک تبليغ مرتبط با فعاليت‌ها و علاقه‌مندي‌هاي گذشته، آنها را با برند شما آشنا خواهد کرد.

حجم نوشتاري مناسب

توضيحات بايد جامع و کافي باشد نوشته کم و توضيحات ناکافي بسيار ضعيف است مخاطب سريع به صفحه ديگري مراجعه مي‌کند. پس شاخ و برگ دادن به موضوع آن مطلب را خواندني و جذاب مي‌کند اما در نظر داشته باشيد که موضوع صرفاً زياد نوشتن يا توضيح مکرر، آوردن جملات شبيه به هم که فقط يک صفحه را پر کند به‌هيچ‌عنوان خوشايند مخاطب نيست، نوشته ما بايد مخاطب را جذب کند به‌گونه‌اي که اشتياق خواندن تا آخر را داشته باشد و در حين خواندن به‌راحتي مطالب را درک کند پيچيدگي متن، ابهام و تعليق بيش‌ازحد مطلب شمارا خاص و حرفه‌اي نمي‌کند بلکه مخاطب مطلب را نيمه‌کاره رها کرده و به صفحه ديگري مراجعه مي‌کند.

با طرح سوالاتي ذهن خواننده را درگير کنيد:

براي جذابيت محتوا که در نهايت موجب افزايش فروش شود بايد بتوانيد سوالاتي طرح کنيد که ذهن مخاطبان را به چالش مي‌کشد. اين کار نقش موثري در پيشروي استراتژي شبکه‌ اجتماعي دارد. اين سوالات مي‌توانند درباره‌ي موضوعاتي از جمله نظرسنجي در مورد محصول، قيمت گذاري و … باشند. طرح کردن اين سوالات هم موجب افزايش تعامل با مشتري مي‌شود و همچنين باعث مي‌شود که شما اطلاعات مفيدي درباره‌ي مخاطبانتان کسب کنيد.
انتشار جمله‌اي ناتمام از کاربران بخواهيد که جاي خالي را با کلمه دلخواه خود پر کنند:

اين جملات بازخورد بالايي را به خود اختصاص خواهند داد. به اين دليل که تحقيقات نشان داده اند که کاربران شبکه‌هاي اجتماعي از اين که بتوانند نظرات خود را مطرح کنند احساس خوبي خواهند داشت. پس سعي کنيد در توليد محتواي شبکه‌هاي اجتماعي خود اطلاعات مفيدي را از تحليل داده‌هاي آن‌ها به دست آوريد.

مطالبي بگذاريد که ارزش به اشتراک گذاري بالايي دارند

بايد مطالبي منتشر کنيم که ازنظر ديگران و دوستانمان ارزش به اشتراک گذاري بالايي داشته باشند. سعي کنيد در هنگام درج مطلب به اين موضوع دقت کنيد که چرا بايد اين مطلب را ديگران به اشتراک بگذارند! اگر بتوانيد محتوايي توليد کنيد که سبب انتشار مجدد توسط دنبال کنندگان شما بشود، به راحتي توسط ديگران خودتان را معرفي مي کنيد.

با هدف و منظور مطلب بگذاريد

به مخاطبان خود با گذاشتن مطالب هدفمند ثابت کنيد شما اگرچه شايد خيلي حرفه اي نباشيد اما به اصول حرفه اي اين کار اهميت مي‌دهيد. فقط توليد محتوا کافي نيست، شما بايد از توليد محتواي خود هدفي داشته باشيد و اين را به مخاطب نيز انتقال دهيد.