طراحي سايت فروشگاهي يعني چه | فروشگاه اينترنتي چيست

چرا بايد کالاي خود را در اينترنت بفروشيد

يکي از جديدترين روش هاي ارائه کالا و خدمات و محصولات، ارائه آن ها در سطح وب يعني بازار اينترنت مي باشد. يک سايت فروشگاهي، سايتي مي باشد که محصول يا کالاهاي شما را به صورت آنلاين در سطح اينترنت معرفي کرده و آن ها درمعرض فروش قرار مي دهد. سايت فروشگاه آنلاين، يک سايت معمولي نيست چون براي فروش محصولات و ارائه کالاها و ساير خدمات، نيازمند بخش هاي بسيار حرفه اي و پيچيده اي است که يک سايت معمولي داراي آن ها نمي باشد. از طرف ديگر و با توجه به آمارهايي جهاني و همين طور آمارهايي که در ايران گرفته شده است، خريد از اينترنت نه تنها کاهش نداشته بلکه با سرعت سرسام آوري در حال افزايش است.

فروشگاه ساز چيست

نرم‌افزار فروشگاه اينترنتي يا فروشگاه ساز نوعي نرم‌افزارتجارت الکترونيکي بر پايه وب است که به عرضه کنندگان يا فروشنده کالاها و خدمات اين امکان را مي‌دهد تا محصول‌ها و خدمات خود را از طريق شبکه جهاني اينترنت به سراسر دنيا معرفي کرده و بازاري جهاني براي تجارت خود ايجاد کنند، همچنين اين نوع خريد و فروش امکان مقايسه و خريد کالاها و سرويس‌هاي مورد نياز را مستقيماً از طريق فروشگاه‌هاي اينترنتي موجود در سرتا سر جهان بدون محدوديت زماني و جغرافيايي به مشتريان مي‌دهد.

براي ايجاد چنين محيطي در اينترنت نياز به ابزاري است تا به وسيله? آن بتوان يک فروشگاه اينترنتي راه‌اندازي کرد. اين ابزار اغلب با نام نرم‌افزار فروشگاه اينترنتي (فروشگاه ساز) شناخته مي‌شود. در واقع اين يک نرم‌افزار با قابليت‌هاي فروشگاهي است که بر روي بستر وب پياده مي‌گردد. نرم‌افزار فروشگاه اينترنتي براي فروشندگان و توليدکنندگان اين امکان را مهيا مي‌سازد که کالاها و خدمات خود را به صورت مستقيم برروي شبکه جهاني اينترنت عرضه کنند تا مردم بتوانند با اتصال به نام دامنه فروشگاه اطلاعات کامل کالاها و خدمات را مشاهده کرده و آنها را به صورت آنلاين سفارش دهند.

ويژگي هاي فروشگاه اينترنتي چيست

يک فروشگاه اينترنتي (بازار تجارت الکترونيک آنلاين) يک نوع سايت تجارت الکترونيک است که محصولات و خدمات آن توسط اشخاص ثالث متعدد ارائه مي شود و معاملات آنها توسط اپراتور فروشگاه اينترنتي پردازش مي شود. فروشگاه اينترنتي نوع اصلي و اوليه تجارت الکترونيکي چند کاناله است. و طراحي فروشگاه اينترنتي پياده سازي اين هدف است. در فروشگاه اينترنتي، معاملات مصرف کننده توسط اپراتور فروشگاه اينترنتي پردازش مي شود و سپس توسط شرکت هاي خرده فروشي و يا عمده فروشي ها ارسال و تکميل مي شود. ساير قابليت هاي فروشگاه اينترنتي مي تواند شامل قابليت مزايده، کاتالوگ ها، تبليغات نيازمندي، تبادل تجارت و همچنين قابليت هايي مانند RFQ ، RFI و يا RFP باشد. به طور کلي، به دليل اينکه فروشگاه اينترنتي محصولات خود را از عرضه کنندگان گسترده اي تهيه و جمع آوري مي کند، در نتيجه دايره انتخاب ها وسيع تر، دسترسي بيشتر و قيمت ها نسبت به فروشگاه هاي خرده فروشي آنلاين که فقط داراي يک عرضه کننده هستند رقابتي تر است.

طراحي سايت فروشگاه اينترنتي

طبيعتاً زماني که بخواهيم يک فروشگاه در يک نقطه از شهر ايجاد کنيم، به دنبال محلي مي‌گرديم که بيشترين تردد را داشته باشد و افراد مختلف به آن دسترسي داشته باشند. در مورد طراحي سايت فروشگاه اينترنتي نيز بايد همين روند را دنبال کنيم و گام اول را انتخاب ‌هاست و فضاي ميزباني (Host) مناسب در نظر بگيريم. انتخاب يک‌هاست مناسب از اين جهت اهميت دارد که سرعت وب سايت، پشتيباني از حجم اطلاعات بارگذاري شده، امنيت وب سايت، پاسخگويي و پشتيباني و ساير موارد مرتبط با فروشگاه آنلاين در اين زمينه تغيير مي‌کند.

انتخاب نام مناسب براي فروشگاه اينترنتي

در هر حوزه‌اي که قصد ساخت فروشگاه اينترنتي داريد، بايد يک نام متناسب و جذاب انتخاب کنيد که با زمينه فعاليت شما ارتباط داشته باشه و مشتري به راحتي بتونه باهاش ارتباط برقرار بکنه. در حقيقت اسم فروشگاه به عنوان کارت ويزيت کسب و کار ما محسوب ميشه که نقش مهمي در معرفي و جذب مشتريان به فروشگاه خواهد داشت. نام کسب و کار شما نشان از برند و اعتماد مشتري به شما خواهد داشت.

براي انتخاب قالب و تم سايت بايد دقت کرد زيرا بهتر است بعد از راه اندازي سايت تا مدت ها قالب و تم رنگي سايت را تغيير ندهيد در اصل مي توان گفت قالب سايت درصدي از هويت برند شما است . بسته به نوع محصولات و مخاطباني که در آينده خواهيد داشت از رنگ هاي خاصي استفاده نماييد .

اقدام مهمي که بايد انجام دهيد جلب اعتماد مخاطب مي باشد . در ايران اين کار با دريافت Enamad يا نماد اعتماد صورت مي گيرد . اين نماد در سايت شما قرار مي گيرد . و مي توانيد به راحتي درگاه هاي بانکي براي خريد مشتريان داشته باشيد . دريافت نماد اعتماد کمي دشوار است و پس هر چه زودتر براي دريافت آن اقدام نماييد .

اخرين کار و مي توان گفت مهمترين کار ؛ توليد محتوا مي باشد . بسياري از سايت هايي فروشگاهي که امروزه تبديل به برند محبوب شده اند محتواي مفيد و قابل استفاده توليد کرده اند . در توليد محتوا بايد استراتژي داشته باشيد .

مزايا و ويژگيهاي فروشگاه اينترنتي

  •  
  • فروشگاه اينترنتي هيچ محدوديتي از لحاظ زماني ندارد يا شايد به تعبير عاميانه بگوييم هيچ وقت تعطيل نيست.
  • خريدار مي تواند ساعت ها در فروشگاه مشغول بررسي اجناس باشد.
  • فروشگاه اينترنتي هيچ محدويتي براي تعداد مشتريان ندارد.
  • فروشگاه اينترنتي حق انتخاب بيشتري در اختيار خريداران قرارمي دهد.
  • فروشگاه اينترنتي محدوديت مکاني ندارد و مشتري مي تواند از هر جايي خريد کند.
  • فروشگاه اينترنتي باعث عدم برخورد با ترافيک و کاهش آلودگي هوا ميشود.
  • فروشگاه اينترنتي باعث کاهش هزينه ها مانند کارمند ، آب برق ، تلفن و ... مي شود.

طراحي سايت فروشگاهي و روشهاي خريد در آن

پرداخت در محل(Cash On Delivery)

واژه COD مخفف (Cash On Delivery) و به معناي پرداخت هنگام تحويل کالاست. اغلب کاربران اينترنت اين روش پرداخت را ترجيح مي دهند چون احتمال کلاهبرداري در اين روش کمتر است. شما کالاي مورد نظر خود را سفارش مي دهيد و چند روز بعد در محل مورد نظر تحويل گرفته و هزينه آن را پرداخت مي کنيد.

پرداخت اينترنتي يا آنلاين

در اين روش شما بايد ابتدا فاکتور خريد را پرداخت کرده و سپس کالاي مورد نظر براي شما ارسال خواهد شد.در فروشگاه هاي ديجيتال اين روش تنها روش خريد به حساب مي آيد.