گوگل آناليتيکس چيست | راهنماي ابزار گوگل آناليتيکس جهت ارزيابي سئو

چرا به گوگل آناليتيکس نياز داريم

گوگل آناليتيکس کاربرد هاي زيادي دارد، يکي از آنها تنظيم هدف است. با تنظيم هدف ميتوان فهميد کاربران براي انجام کار تعيين شده توسط ما (همان هدف) چه کارهايي درون سايت انجام ميدهند يا اينکه از کجا به آن مي رسند. اين ها اطلاعات ارزشمندي از رفتار کاربران Behavior و همچنين روش هاي کسب بازديد کاربران Acquisition را در اختيار ما قرار مي دهد.

اين اطلاعات کمک مي کنند ما بفهميم چرا کاري که ما انتظار داريم انجام نمي شود. چرا چيزي که ميخواستيم نشد و در اصل، دليل تمام کارهايي که ميخواهيم يا نمي خواهيم رخ دهند را بفهميم. به همين دلايل، گوگل آناليتيکس که يک ابزار استخراج و رهگيري داده و اطلاعات است، ارزش زيادي در بازار کسب و کار و بازاريابي اينترنتي دارد. البته شايد هنوز قانع نشده ايد چرا بايد آن را روي سايت خود نصب کنيد! 
براي سئو سايت يا بهينه سازي سايت، بايد از ابزار ها و سرويس هايي که سايت هاي مختلف در اختيار ما قرار مي دهند، استفاده کنيم تا به هدفمان برسيم. در اين مقاله به معرفي تعدادي از ابزار هاي مورد نياز سئو و سرويس هاي سئو مي پردازيم تا شما را در بهينه سازي سايتتان کمک کنيم.

  • ابزارهاي گوگل غالبا توسط سئوهاي جديد ناديده گرفته مي شوند.
  • ابزارهاي گوگل رايگان هستند و شما مي‌توانيد اطلاعات ارزشمندي را در عرض چند ثانيه استخراج کنيد.
  • گوگل آناليتيکس هر چيزي که بايد در مورد داده‌هاي سايت خود بدانيد را به شما نشان مي‌دهد.


گوگل آناليتيکس يا گوگل آناليز هراقدامي را که شما در سايتتان انجام مي دهيد را به شما نشان مي دهد از جمله: چطور بر ترافيک شما تاثير مي‌گذارد، چگونه تغيير شکل شما را افزايش مي‌دهد، چه کسي به سايت شما جذب مي‌شود.

اطلاعاتي که گوگل آناليتيکس در اختيار مدير سايت قرار مي دهد

  • چند نفر کاربر وب سايت شما را بازديد مي کنند؟
  • کاربران شما در کدام منطقه جغرافيايي زندگي ميکنند؟
  • چه وب سايت هايي کاربران خود را به وب سايت شما فرستاده اند؟
  • کدام روش هاي بازاريابي و دست يابي به کاربر، براي شما موثر واقع شده اند؟
  • کدام برگه ها و بخش هاي وب سايت شما از همه محبوب تر است؟
  • چند درصد از کاربراني که از وب سايت بازديد کرده اند تبديل به مشتري شما شده اند؟
  • مشتريان شما از کجا آمده اند و در وب سايت شما به کجا مي روند؟
  • چگونه ميتوانيد سرعت وب سايت خود را بهينه کنيد؟
  • کدام نوع از محتواهاي وب سايت شما بيشتر مورد پسند کاربران واقع مي شود؟
  • کاربران چند دقيقه از زمان خود را در وب سايت شما سپري ميکنند؟
  • کاربران بعد از اينکه به وب سايت شما آمدند چه رفتاري انجام خواهند داد؟


ما با استفاده از ابزار هاي متنوع گوگل آناليتيکس مي توانيم ورودي‌ها، صفحات ورودي دهنده، کاربران وارد شده، فعاليت‌هاي کاربران، زمان حضور و مسير خروجي، کمپين هاي تبليغاتي و تکنولوژي هاي مورد استفاده آنها را بررسي و تحليل نماييم و به صورت کاملا حرفه اي اين موارد را همراه با جزعيات کامل مثل مرورگر مورد استفاده ي کاربران، نحوه ي ورود دسکتاپي يا موبايلي ، شهر و …. را داشته باشيم.
آموزش مرحله به مرحله فعال سازي گوگل آناليتيکس :

براي فعال سازي سرويس گوگل آناليتيکس بر روي سايت 2 پيش نياز خواهيد داشت

  • اکانت گوگل
  • کانکشن VPN که به دليل تحريمات براي ip ايران غير قابل دسترس مي باشد.

تارگت هدف يا Goal در گوگل آناليتيکس چيست

براي راه اندازي تارگت يا هدف Goal در گوگل آناليتيکس، بايد بدانيد دقيقا چه ميخواهيد، بايد بدانيد دقيقا انتظار داريد مشتري (کاربر، مخاطب و …) چه کاري در سايت انجام دهد. اين ميتواند تارگت هاي مختلفي براي هدف هاي شما مثل لندينگ پيج ها (برگه هاي فرود Landing Page) باشد، يا اينکه حتي پر کردن يک فرم يا سفارش درون صفحه اصلي سايت باشد.

يک تارگت معمولي در سايت – هدف Goal: تارگت شما ميتواند تعدادِ عضويت در سرويس خبرنامه باشد، تعداد ايميل هايي که فرم ها جمع آوري مي کنند، تعداد فروش هايي که در فروشگاه هستند، تعداد کساني که کتاب شما را دانلود مي کنند، و … همه به اين بستگي دارند که سايت شما در چه زمينه اي و چطور فعاليت مي کند.

چه کساني نبايد از گوگل آناليتيکس استفاده کنند :   

  • کساني که به کسب درآمد از اينترنت اعتقادي ندارند.
  • وبمستراني که هنوز آماتور هستند و پا به عرصه حرفه‌اي نگذاشته‌اند.
  • کساني که ابزاري بهتر از گوگل آناليتيکس را ساخته‌اند!
  • کساني که مي‌خواند از روش‌هاي منسوخ قديمي براي آناليز وب‌سايتشان استفاده کنند.
  • کساني که افزايش فروش، افزايش ترافيک و افزايش کاربران سايتشان برايشان اهميت چنداني ندارد.

طريقه ايجاد حساب گوگل آناليتيکس

ابتدا شما به يک حساب گوگل نياز داريد. اگر که شما از قبل يک حساب (براي ساير سرويس‌هاي اين شرکت از قبيل Gmail) داريد مي‌توانيد از آن براي راه‌اندازي حساب گوگل آناليز خود استفاده کنيد، يا آنکه بايد يک حساب جديد ايجاد کنيد. توجه داشته باشيد که اين حساب گوگل قرار است بر اطلاعات صفحه آناليز، کنترل کامل داشته باشد و بنابراين بهتر است که به آن مطمئن باشيد و شخص ديگري به آن دسترسي نداشته باشد.

همچنين بايد بدانيد که گوگل به شما اجازه مي‌دهد تمام وب‌سايت‌ها و البته برنامه‌هاي گوشي خود (تا سقف 50 تا) را از طريق يک حساب آناليتيکس بررسي کنيد و لازم به ايجاد چندين حساب نيست. شما حتي مي‌توانيد چندين حساب گوگل را به يک حساب آناليتيکس متصل کنيد تا همکاران شما نيز به اطلاعات دسترسي داشته باشند.

هم اکنون به صفحه گوگل آناليتيکس برويد و گزينه ورود (Sign in) به گوگل آناليتيکس را انتخاب کنيد. در صورتي که از قبل حساب گوگل خود را ساخته باشيد، در اين صفحه سه مرحله راه‌اندازي گوگل آناليز براي شما نمايش داده خواهد شد.

نحوه نصب گوگل آناليتيکس در وردپرس توسط MonsterInsights

MonsterInsights محبوب ترين افزونه گوگل آناليتيکس براي وردپرس است. بيش از 1 ميليون وب سايت از آن استفاده مي کند از جمله Bloomberg، PlayStation، Zillow، و غيره . اين افزونه ساده ترين و به مراتب بهترين راه براي نصب گوگل آناليتيکس در وردپرس (براي همه کاربران مبتدي و حرفه اي ) مي باشد . MonsterInsights هم در نسخه رايگان و هم نسخه حرفه اي موجود مي باشد  در اين آموزش، ما از نسخه رايگان MonsterInsights استفاده خواهيم کرد. شما مي توانيد از نسخه MonsterInsights Pro چنانچه تمايل به استفاده  از ويژگي هاي پيشرفته تر مانند رديابي تجارت الکترونيک، رديابي تبيلغات ، رديابي نويسنده و غيره را داريد استفاده کنيد. روند تنظيمات آنها يکسان مي باشد . اولين چيزي که بايد انجام دهيد اين است که پلاگين MonsterInsights را نصب و فعال کنيد.