وی پی اس چیست؟ VPS یا سرور مجازی چیست؟

 خدمات میزیانی VPS مخفف Virtual Private Server به معنای سرور اختصاصی مجازی است که مشابه یک سرور اختصاصی مستقل با دسترسی سطح بالا به سرور عمل می‌کند. خدمات میزبابی VPS یکی از انواع مختلفی از گزینه‌های خدمات میزبانی وب است که می‌توانید انتخاب کنید و دارای سیستم عامل مجزایی برای خود است، بنابراین مشتریان می‌توانند هر نرم‌افزاری که می‌خواهند بر روی سرور نصب کنند. در محیط خدمات میزبانی VPS، یک وبسایت بر روی نرم‌افزار قدرتمند با کپی خود از سیستم عامل میزبانی می‌شود. این تکنولوژی شبیه به Virtual Box (نرم افزاری قدرتمند است که به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین سیستم عامل را بر روی کامپیوتر خود به صورت مجازی استفاده کنند) است، VPS هم این امکان را می‌دهد که سیستم عامل‌های متعدد بر روی یک کامپیوتر راه اندازی شوند. مهمترین مزیت‌های استفاده از VPSها هزینه ارزان‌تر آنها نسبت به سرورهای اختصاصی و دسترسی بالاتر و استقلال عملکرد نسبت به خدمات میزبانی اشتراکی می‌باشد. 

 
VPS یا سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟
در خدمات میزبانی VPS، هر وبسایت بر روی یک سرور اختصاصی مجازی بر روی یک سخت افزار بسیار قدرتمند قرار گرفته است. یک دستگاه فیزیکی، به چندین بخش مجازی تقسیم شده است که نرم افزار سرور بر روی آنها به صورت جداگانه نصب شده و هر واحد قادر به کار کردن به صورت مجزا می‌باشد. 
 
 
اگر چه وبسایت‌های دیگر ممکن است بر روی سیستم فیزیکی مشابهی قرار گرفته باشند، تنها وبسایت(ها) شما در بخش مجازی اختصاص داده شده میزبانی می‌شود که دارای منابع سرور مستقل (CPU، RAM، فضای دیسک و غیره) برای شما می‌باشد. وبسایت‌های دیگر موجود بر روی دستگاه، عملکرد وبسایت شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند؛ این بدان معناست که شما دقیقا منابع سیستم مشابهی را که پرداخت می‌کنید، دریافت می‌کنید. این به مانند این است که هر وبسایت در یک اتاق جداگانه با منابع کافی قرار گرفته است. شما به روت سرور خود اگر سرورتان اختصاصی باشد دسترسی دارید، اما از نظر فنی شما هنوز هم بر روی همان دستگاه فیزیکی هستید و  CPU، RAM، ذخیره‌سازی دیسک و پهنای باند را به اشتراک می‌گذارید. 
 
خدمات میزبانی VPS به شما کنترل کامل بر روی سرورتان و تقریبا همان مزایای سرور اختصاصی گرانقیمت را می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید یک سرور اختصاصی مجازی با قیمت بسیار ارزان‌تر دریافت کنید و عملکرد وبسایت خود را در مقایسه با سرور اشتراکی افزایش دهید. برای درک بهتر از عملکرد VPS، به طور خلاصه 4 ویژگی آن را در ادامه بیان می‌کنیم:
 
جداسازی (Compartmentalization): راه‌اندازی یک VPS شامل جداسازی یا تقسیم‌بندی‌هایی می‌باشد. سرور مجازی به بخش‌هایی از جمله رم، هارد دیسک، فضای CPU و غیره تقسیم می‌شود. این امر تخصیص یا تقسیم منابع مؤثر را در وبسایت‌های مختلف تضمین می‌کند. 
منابع اختصاصی: مهمترین ویژگی سرور مجازی، منابع اختصاصی و دسترسی کامل به کل قسمت‌های سرور است. در VPS، هر جزء مجازی سهمی خاص را برای استفاده از منابع سرور اصلی به خود اختصاص داده است و از این رو مقدار مشخصی از رم در هر زمان در اختیار شما قرار می‌گیرد. بنابراین ارتقاء منابع اختصاص یافته برای یک سرورمجازی، در صورت نیاز به منابع بیشتر به راحتی قابل انجام است.
دسترسی به روت (Root Access): بعد از جداسازی و اختصاص منابع، VPS به عنوان یک واحد مستقل عمل می‌کند. این بدین معنا است که کاربران دسترسی به روت سرور را دارند. این امر به کاربران این امکان را می‌دهد که سیستم عامل خاص را انتخاب کنند، سیستم‌های فعلی را پیکربندی کنند و مورد جدیدی ایجاد کنند. 
محیط جداگانه (Isolated Environment): محیط جداگانه ویژگی اصلی VPS است. هر تغییر یا اختلال در یک سرور به هیچ وجه بر روی سایرین تأثیر نخواهد گذاشت. این امر امنیت سرورها در شبکه را افزایش می‌دهد.