ديجيتال مارکتينگ چيست | اصول و تکنيک هاي ديجيتال مارکتينگ

تعريف بازاريابي ديجيتال

سايت HubSpot که از سايت‌هاي معتبر در حوزه بازاريابي ديجيتال و استراتژي محتوا محسوب مي‌شود در تعريف بازاريابي ديجيتال به اين نکته اشاره کرده است که اين عبارت، يک چتر مفهومي محسوب مي‌شود.
به عبارت ديگر، به جاي اينکه بتوان تعريف مستقيمي براي آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ي آن تکنيک‌ها و ابزارهايي را بشناسيم که زير عنوان ديجيتال مارکتينگ قرار مي‌گيرند.

ديجيتال مارکتينگ دقيقا به چه معناست

ديجيتال مارکتينگ چتريست که تمام تلاش هاي بازاريابي آنلاين شما را پوشش مي دهد. کسب و کارها از کانال هاي ارتباطي ديجيتالي مانند موتور جستجوي گوگل، شبکه هاي اجتماعي، ايميل و وب سايت ها به عنوان اهرمي براي دستيابي به مشتريان فعلي و آتي خود استفاده مي کنند. پس بازاريابي ديجيتال به معني استفاده گسترده از تاکتيک هاي ديجيتالي و کانالها براي ارتباط با مشتريان در فضاي آنلاين (جايي که بيشتر مشتريان وقت خود را سپري مي کنند) است. از وب سايت شرکت گرفته تا دارايي­ هاي آنلاين برندينگ کسب و کار مانند تبليغات ديجيتالي، بازاريابي ايميلي، بروشورهاي آنلاين و … طيف عظيمي از دارايي ها و تاکتيک ها هستند که زير چتر ديجيتال مارکتينگ قرار مي ­گيرند. بازاريابان ديجيتال حرفه اي به خوبي مي ­دانند که هر دارايي يا تاکتيک چگونه و کدام يک از اهداف گسترده آنان را پوشش مي دهند.

تاکتيک هاي ديجيتال مارکتينگ و مثالي از آنها

بهتريت ديجيتال مارکتر ها يه تصوير واضح از چگونگي انجام هر کمپين بازاريابي ديجيتال براي اهداف کليدي خود دارند و بسته به اهداف استراتژي بازاريابي خود ،ديجيتال مارکتر ها ميتوانند بوسيله ي کانال هاي در دسترس از کمپين بزرگتري حمايت کنند

وبسايت مارکتينگ

يک استراتژي ديجيتال مارکتينگ موفق با يک وبسايت خوشگل و بهينه شروع مي‌شود! اولين تعاملي که کاربران با شما دارند وبسايت شماست. ديگر در وبسايت مثل کسب و کارهاي قديمي نمي‌توانيد يک مسئول فروش زيبا و چرب زبان بگذاريد تا مشتري را جذب کند! پس بايد کاري کنيد که مشتري جذب خودِ وبسايت شود. بسياري از تکنيک‌هايي که در زمينه بازاريابي ديجيتال انجام خواهيد داد در نهايت کاربر را به سمت وبسايت شما هدايت خواهند کرد. يعني اگر يک کاربر عادي بخواهد به يک سرنخ تبديل شود و يا يک سرنخ به مشتري تبديل شود، همه اين اتفاقات بايد در وبسايت شما بيفتد. يکي از راحت‌ترين روش‌هاي بهينه سازي وبسايت براي جذب مشتري اين است که ظاهر و چيدمان سايتتان را تا جايي که مي‌توانيد ساده، جذاب و مفيد بکنيد. هميشه اين قانون طلايي را آويزه گوشتان بکنيد: زيبايي در سادگي است. سادگي به اين معني نيست که هيچ رنگ و لعابي به سايتتان ندهيد بلکه منظور من اين است که سايتتان را بي خود و بي جهت شلوغ پلوغ نکنيد.

بازاريابي ايميلي (Email Marketing)

هنوز هم ايميل مارکتينگ در ايران جواب مي دهد. اين جمله را بارها به افرادي که درباره ايميل مارکتينگ حس خوبي ندارند گفته ام. ايميل مارکتينگ يا بازاريابي از طريق ايميل ابزاري است که هيچ کسب و کار موفقي را نمي توانيد پيدا کنيد که از آن بهره نگرفته باشد. در واقع بازاريابي با ايميل ابزاري است که موفقيت در هر کسب و کار آنلايني را تضمين مي کند. هرکسب و کاري با ايميل مارکتينگ مي تواند مخاطبان بيشتري را به مشتريان وفادارش تبديل کند. اين ثابت شده است. براي درک اين موضوع مي توانيد به ايميل هايي که سايت هاي بزرگ آخر هفته ها براي شما ارسال مي کنند نگاه کنيد.

صفحه فرود مهمترين ابزار يک ديجيتال مارکتر

صفحه هاي فرود (Landing Page) به منظور هدايت کاربران به محلي خاص ايجاد مي شوند. اين صفحات با ايجاد فضايي بخصوص کاربران شما را جذب خود مي کند و به شما اين قابليت را مي دهند که محصول جديدتان و يا ساير مواردي را که در نظر داريد به مشتريان خود معرفي کنيد. وجود صفحه فرود در هر سايت جز ملزومات است؛ زيرا در غير اين صورت وب سايت شما صرفاً شييه به يک تابلو اعلانات مي شود. همچنين براي راه اندازي کمپين هاي تبليغاتي آنلاين و يا انجام تبليغات PPC شما نياز به داشتن حداقل يک صفحه فرود در وب سايتتان خواهيد داشت. اما طراحي يک لنديدنگ پيج کار راحتي نيست و نيازمند تخصص سه تيم مختلف است. تيم هاي گرافيک، ديجيتال مارکتينگ و توليد محتوا بايد براي ساخت يک صفحه فرود با يکديگر تعامل داشته باشند. به همين دليل وقتي ساخت صفحات فرود شما به عهده ي فردا ديجيتال باشد؛ ديگر نيازي به هدر دادن زمان و سرمايه تان براي جمع کردن چنين افراد متخصصي نداريد. ما طي يک جلسه ي درون سازماني با حضور مديران اين سه تيم براي صفحات فرود شما تصميم گيري مي کنيم تا با توجه به استراتژي مارکتينگ شرکت شما به بهترين نحو کمپين هاي تبليغاتي شما را مديريت نماييم.

کسب و کارهاي B2B

يکي از انواع ارتباط سازمان با مشتريانش مدل B2B است. در اين مدل که  Business to Business نام دارد، معمولا تجهيزات، ماشينآلات و يا خدمات مربوط به آن را به ساير شرکتها ارائه ميدهند. وقتي يک سازمان تصميم به خريد اين قبيل کالاهاي سرمايهاي ميگيرد، بسته به نوع کالا و نوع ساختار سازماني، افراد مختلفي در آن سازمان بر اين تصميم، تاثير گذار ميگذارند، از جمله:مدير خريد، کارپرداز،مدير واحد سفارش دهنده، مدير مالي، کاربر نهايي تجهيز، کميسيون معاملات و حتي مدير عامل. براي موفقيت در فروش B2B بايد ساختار تصميمگيري خريد هر مشتري را شناسايي کنيم و به خوبي با افراد موثر در تصميم خريد، ارتباط برقرار نماييم. برندينگ B2B چيزي بيش از نماي ظاهري يک برند است. برندينگ B2B يعني خلق فضايي در ذهن مشتري و داشتن يک سيستم ارزشي منسجم در تمامي جنبههاي تعامل با مشتري. زيرا در اين کسب و کارها  سود بالقوه محصول اهميت بيشتري دارد. در بازاريابي B2B تجار مجبور به شناخت مشتريان و واسطه ها مي باشند. براي بازاريابي ديجيتال کسب و کارهاي B2B پيشنهاد مي شود از شبکه هاي اجتماعي کسب و کار محور بيشتر استفاده شود تا شبکه هاي اجتماعي فردي. به طور مثال LinkedIn يک شبکه اجتماعي کسب و کار محور است و اکثر افراد براي شناسايي و معرفي نوع کسب و کار و مهارت هاي خود به اين شبکه اجتماعي مراجعه مي کنند.پيش از معرفي کسب و کارهاي B2B بايد ابتدا مخاطب ها شناسايي شده و نوع نياز آنها بررسي شود سپس از طريق ايميل مارکتينگ و يا فعاليت در شبکه هاي اجتماعي مرتبط با مخاطب بازاريابي ديجيتال صورت پذيرد.