يوزر فرندلي يعني چه | واسط گرافيکي کاربر در طراحي سايت چيست

نرم افزار کاربرپسند

Abraham Maslow در سال 1943 چيزي تحت عنوان «نيازهاي سلسله‌مراتبي مازلو» را به دنيا عرضه کرد که در آن بدين نکته اشاره کرده که بشر به منظور استفاده از تمام پتانسيل خود، به يکسري چيزهاي اوليه نياز دارد که اين موارد از نيازهاي فيزيولوژيکي مثل آب، هوا و غذا شروع شده و به امنيت ادامه مي‌يابد. در گام سوم نياز به عشق وجود دارد و پس از آن نياز به احترام مي‌آيد و در نهايت هم عزت‌نفس وجود دارد که عبارت است از اينکه هر فرد بتواند به تمام پتانسيل خود در هر زمينه‌اي دست يابد.

حال قصد داريم چيزي شبيه به هرم مازلو براي دنياي ديجيتال به خصوص توسعه  اپليکيشن در نظر بگيريم. در صورتي که بخواهيم يک اپليکيشن نيازهاي کاربران را پاسخ‌گو باشد، براي اين منظور اپليکيشن ما پيش از هر چيز بايد کار کند (مثلاً در مورد يک وب‌سايت بانکي، مشتري به سادگي بتواند وارد ناحيه? کاربري خود شده و پول کارت به کارت کند.) علاوه بر اين، اپليکيشن بايد خيال کاربر را راحت کند که اطلاعاتش فاش نمي‌شود که اين قضيه براي سايت بانک‌ها و يا فروشگاه‌هاي آنلاين از اهميت بسزايي برخوردار است مضاف بر اينکه بايد داراي کاربري راحتي باشد و کاربر صرفاً پس از مدتي گشت‌زني در بخش‌هاي مختلف، به سادگي بتواند کليه? عنان اپليکيشن را در دست گيرد.

به عنوان نمونه در مورد نرم افزارهاي رايانه‌اي، يک واسط کاربري گرافيکي کاربرپسند مي‌تواند از اجزاي مختلفي نظير نوار ابزار، منوها، کليدهاي ميانبر و … براي فراهم نمودن يک تجربه کاربري آسان و قابل فهم استفاده نمايد به طوري که يک کاربر معمولي رايانه بتواند با اندکي گردش در محيط نرم افزار و مطالعه راهنما، بخش اصلي نحوه‌ي کار با آن را متوجه شود. معمولا واسط‌هاي کاربري گرافيکي به دليل فراهم آوردن محيطي کارآمدتر و ساده‌تر از واسط‌هاي مبتني بر خط فرمان، يوزرفرندلي‌تر هستند.

نرم افزار کاربرپسند بايد به گونه‌اي طراحي شود که کاربر بتواند نحوه‌ي انجام کار با آن را به راحتي به خاطر بسپارد و به علاوه براي انجام يک کار ساده لازم نباشد رويه‌اي طولاني را طي کند.

وب سايت کاربر پسند

يک وب سايت کاربر پسند را به طور کلي مي توان از جند جنبه متفاوت بررسي کرد. دسترسي آسان، راندمان، به ياد سپاري، خطاها، رضايت و خوشنودي کاربر.

خوشبختانه، بسياري از چيزهاي مختلفي که مي توانيد براي بهبود نرخ تبديل طراحي سايت خود انجام دهيد و بر خلاف تغييراتي که براي SEO خود انجام مي دهيد را انجام مي دهيم که مي تواند هفته ها يا ماه ها را براي جادوگري خود نشان دهد، تغييرات براي تقويت ميزان گفتگو شما مي تواند يک شبه تاثير داشته باشد . در اينجا چند پيشنهاد هستند:

اگر در هنگام ساختن طراحي سايت خود عناوين يا سرفصل هاي خود را زياد نگرفتيد، يا اگر از سال 2008 تغييري نکرده ايد، اکنون وقت آن است که يک نگاه ديگر به آنها بدهيد. سرفصل هاي شما بايد 5 تا 10 کلمه باشد. آنها بايد زبان قوي و قدرتمند را استفاده کنند. حتي کوچکترين تغييرات در يک عنوان (ما در حال صحبت کردن مبادله يک کلمه براي يک ديگر) مي تواند تفاوت قابل توجهي در نرخ تبديل سايت شما ايجاد کند. چگونه مي دانيد که چه بايد تغيير کند و چه چيزي بايد باقي بماند؟ تست A / B (همچنين به عنوان تست تقسيم شناخته مي شود) مي تواند شما را با نتايج سريع و دقيق ارائه دهد. با تست A / B، شما مي توانيد دو نسخه طراحي سايت خود را راه اندازي کنيد و هر کدام يک عنوان متفاوت داشته باشيد تا تعيين کنيد کدام يک بيشتر موثر باشد. تست مداوم مي تواند عناوين مورد نظر را از بين ببرد و شما را با قوي ترين و سودآورترين بخش ها قرار دهد.

دسترسي آسان

  • دسترسي آسان درمورد کاربراني است که براي اولين بار به وب سايت شما راهنمايي شده اند.
  • آيا براي آنها دسترسي به نقاط مختلف سايت آسان است؟
  • آيا آنها به راحتي آنچه که در جستجوي آن هستند را مي توانند پيدا کنند؟
  • آيا کاربران با ساختار و طراحي صفحات وب سايت ارتباط برقرار مي کنند؟


خوانا بودن

خوانا بودن متن هاي درون يک وب سايت از فاکتور هاي مهم کاربر پسند بودن است. کاربر بايد با قادر باشد اطلاعات وب سايت شما را به سرعت و با کمترين تلاش بفهمد. در واقع  کاربران اطلاعات وب سايت را نميخوانند و آن را به سرعت اسکن ميکنند. مطالعات نشان ميدهند حداکثر اطلاعاتي که کاربران ميخوانند 28 درصد است.
اين آمار نشان ميدهد که حتي در بهترين حالت بيشتر کاربران دو سوم متن صفحات وبسايت را نمي خوانند.
بنابراين براي جذب مخاطبان وبسايت بايد قابل اسکن باشد يعني به سرعت کاربران با يک چشم انداختن محتواي کلي وب سايت را متوجه شوند. رنگ, فونت و فرمت از مواردي است که ميتواند باعث شود وب سايت را با چشم انداختن متوجه شد.
زمان لود شدن وب سايت

چقدر طول ميکشد تا وب سايت شما لود شود. اگر بيش از 10 ثانيه طول بکشد تا لود شود بيشتر کاربران پنجره وب سايت را مي بندند.
اگر سرعت و زمان لود شدن وبسايت را در زمان طراحي در نظر نگرفته ايد يک قسمت مهم را جا انداخته ايد.
سرعت لود شدن سايت يک مزيت رقابتي مهم محسوب ميشود. داشتن عکس ها و ويدئو هاي مختلف در وب سايت باعث کند شدن وب سايت مي شود در حالي براي بيشتر کاربران سرعت اهميت بيشتري دارد.

نمايش اطلاعات مهم مربوط به کسب و کار در قسمت هاي مهم وب سايت : کاربر در وب سايت شما به دنبال خدمات و يا محصولات اصلي شما مي باشد. براي همين بايد به کاربر اين اطلاعات مهم را در قسمت هاي اصلي وب سايت نمايش دهيم به جاي اينکه کاربر را با لينک هاي شبيه درباره ما و اطلاعات غيرضروري ديگر کلافه کنيم. مثلا در وب سايت رستوران، کاربر به دنبال منو غذا، فضاي رستوران، ساعات فعاليت و آدرس رستوران مي  گردد و به بخش هاي ديگر توجه چنداني ندارد.

در طرا حي سايت اطلاعات تماس با ما را در دسترس و جلوي چشم کاربر قرار دهيد. هيج چيز بدتر از آن نيست که کاربر در وب سايت شما به دنبال اطلاعات  تماس بگردد. در اطلاعات تماس راه هاي تماسي را در وب سايت قرار دهيد که هميشه به آنها پاسخگو باشيد. اگر تلفن خود را هرزگاهي از   دسترس خارج مي کنيد بهتر است آن را در اطلاعات تماس وب سايت قرار ندهيد و فقط از ايميل استفاده نماييد. حتما از ايميلي استفاده نماييدکه براي آن دامنه مي باشد و از ايميل gmail يا ساير ايميل هاي شخصي به هيچ وجه استفاده نکنيد.